Kollektivtrafikdag med Lars Ohly

Lars håller tal inför omvalet i regionen vid Gallionen i Uddevalla. Även Vänsterpartiets regionråd Sören Kviberg talade.

Vänsterpartiet Västra Götaland gjorde en manifestation för kollektivtrafik den 27 april. Runt om i Västra Götaland lyfte Vänsterpartiet kollektivtrafikens betydelse under en dag

I Uddevalla ordnades även en pressträff med Lars Ohly. Det publicerades en artikel i Bohusläningen.

Vänsterpartister i röda jackor delade ut flygblad i både Uddevalla, Stenungsund och Göteborg.

Vänsterpartiet vill att det ska löna sig att resa kollektivt. Vi vill utreda om det går att införa enhetstaxa inom kollektivtrafiken. Idén är att varje resa inom regionen ska kosta lika mycket, oavsett hur långt du reser. Dagens biljettsystem är krångligt och skrämmer bort människor från att resa kollektivt. Ett enkelt biljettsystem behövs för att få fler att ta bussen eller tåget. Vi vill också sänka priset på Regionen runt 30 dagar till 500 kronor i månaden. Då får alla råd att resa.

Sören Kviberg, regionråd och ordf. i regionens miljönämnd säger

”Att resa med kollektivtrafik skall innebära att miljö- och klimatpåverkan är minimal, trafiksäkerheten hög liksom framkomligheten. Det är hela konceptet, tillsammans med ett lågt biljettpris som skapar en attraktiv kollektivtrafik. Då blir det självklartför fler att ställa bilen och resa kollektivt.”