Medlemsbrev från V Mölndals ordförande

Medlemsbrev oktober 2016

Kamrater!

Hösten går vidare

Politiken ger inte ståpäls, precis. Major Björklund fortsätter sin offensiv mot Vänsterpartiet. Den senaste anfallsvågen består av att anklaga V för att vara ett extremistiskt parti, jämförbart med SD. Därför vill han att L ska samarbeta med sossarna i stället för med oss. Så att han kan få igenom sin nyliberala politik, kryddad med NATO. Tror han.

Som tur är har V visst inflytande på regeringens politik, vilket innebär många bra satsningar inom välfärden. Mer till de fattiga, mindre till de rika. Som Robin Hood.

De fem borgerliga partierna står bakom sheriffen av Nottingham, alias Majoren.

Förlängd nomineringstid till kommunal revisor

Som ni vet har vår representant i kommunrevisionen slutat på grund av flytt från kommunen. Vi behöver en ny, och har därför gått ut med anmodan till att nominera. Valberedningen har fått in några namn, men vill gärna ha in fler. Så därför utsträcker vi nomineringstiden till och med den 12 oktober. Hör av dig till valberedningen om du vet någon, du själv eller någon annan som skulle kunna ta revisorsuppdraget. För att komma i fråga ska man ha god kännedom om kommunens politik, gärna ha haft ett kommunpolitiskt uppdrag och vara beredd på att periodvis jobba ganska hårt. Dessutom får man inte vara jävig, det vill säga vara anhörig till någon som har ett politiskt uppdrag. Och man får inte ha något själv, förstås

Valberedningen:

Ana Maria Stuparich 0762-524044 [email protected]

Ronny Lindqvist 0709-802762 [email protected]

Annika Jansson 0702-412463 [email protected]

Medlemsmöte: Val till kommunrevisor

Vi träffas i vår partilokal Villa Aurora torsdagen den 13 oktober klockan 18:00 för att välja ny kommunal revisor. Troligen ett kort möte. Alla medlemmar välkomna att delta i valet.

Cykel med kaffe!

Vi har inte kommit loss med våra trevliga vana att ta fram elcykeln och lasta den med kaffe och broschyrer med mera.

Nu har vi bestämt att göra en ordentlig satsning lördag 15 oktober. Från klockan 11 till 13. På Alberts torg. Då ser vi fram mot att många kamrater sluter upp. Det innebär inte att man måste dela ut material och tala politik, även om det är det viktigaste. Bara att komma till torget, få kaffe och prata med oss andra är välkommet.

Medlemsmöte om hederskultur

Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot och grundare av nätverket ”Varken kuvad eller hora” kommer till oss söndag 23 oktober kl. 14:30 – 16:30 och talar om sitt och partiets arbete mot hedersförtryck. OBS TIDEN!!

Amineh har utsatts för mycket kritik på grund av sitt misstag att lägga ut en rasistisk film på Internet. Hon insåg misstaget efter 24 minuter och tog bort filmen. Hon bad om ursäkt och förklarade hur hon lurats. Ändå har det förts fram krav på att Amineh ska uteslutas ur partiet. Både inifrån partiet och utifrån. Vi i styrelsen anser att det är fel. Amineh bör tas in från kylan och ges det förtroende hon förtjänar.

Vi ska inte tala så mycket om det. Ämnet är hederskultur, och Amineh är partiets mest initierade och aktiva i den frågan.

Medlemsmöte om basinkomst

Basinkomst är en ide´ som prövats i liten skala. I Schweiz folkomröstades det, men förlorades. I Finland diskuterades det intensivt.

Hur det egentligen står till i debatten om basinkomst kommer att redas ut av Lena Stark onsdag 30 november kl. 18.30-20:30. Hon är en av initiativtagarna till den nystartade gruppen Basinkomst Göteborg.

Vill man veta mer (mycket mer!) om basinkomst, surfar man till basinkomst.nu

Vänsterpartiet jobbar inte för basinkomst, men det skulle kunna ändras. Kom till medlemsmötet och låt dig informeras!

Krokslätt, Mölndal

7 oktober 2016