Vänsterpartiet Mölndals ordförande Lars Selins brev till sina medlemmar

Lars_Selin4

Kamrater!

Hösten är kommen..

..men inte höstvädret. Det lär dyka upp på lördag då vi tänkte ha vår första utåtriktade aktion. Det går nog bra ändå.

Politiken förvånar hela tiden. Som vanligt är det kvinnor som kritiseras och får avgå. Liberalerna har intagit en högst oliberal ställning till Birgitta Ohlsson, till exempel. De satt i 7 timmar och tjafsade om hur illojal hon varit. Nu klarade hon sig ändå, men har tydligen belagts med munkavle.

Tyvärr har Vänsterpartiet inte riktigt rent i påsen vad gäller aktiva kvinnor. Läs vidare om Amineh Kakabaveh under medlemsmöten. Men jag tror att det har ordnat sig för henne.

Utåtriktade aktioner

Vi laddar elcykeln med material, kaffe och annat som kan behövas. Ambitionen är att börja med varannan lördag. Första gången 17 september. Maila/messa mig genast om du vill komma och vara med på den här aktionen. Den blir på Alberts Torg cirka 11 – 14. Avkortas vid behov.

Höstens verksamheter

Vi kommer att ha medlemsmöten med olika tema. Här finns information om de möten vi har bestämt hittills. Vi ska också dra iväg ut med vår elcykel varannan lördag med början nu den 17 september.

Fester och möten för nya medlemmar är vilande förslag än så länge. Men de dyker väl upp.

Medlemsmöte om Ship to Gaza

Onsdag 28 september 18 – 20 kommer vi att ha ett medlemsmöte om Ship to Gaza, som avseglar idag, tror jag. Joakim Ramberg i vår styrelse är ordentligt insatt i vad det handlar om, och kommer att inleda.

Det är mycket spännande att se hur det går den här gången. Nu är det enbart kvinnor med på båtarna. På första etappen är Malin Björk, Vänsterpartiets EU-parlamentariker med på båten.

Medlemsmöte om hederskultur

Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot och grundare av nätverket ”Varken kuvad eller hora” kommer till oss söndag 23 oktober kl. 14:30 – 16:30 och talar om sitt och partiets arbete mot hedersförtryck. OBS TIDEN!!

Amineh har utsatts för mycket kritik på grund av sitt misstag att lägga ut en rasistisk film på Internet. Hon insåg misstaget efter 24 minuter och tog bort filmen. Hon bad om ursäkt och förklarade hur hon lurats. Ändå har det förts fram krav på att Amineh ska uteslutas ur partiet. Både inifrån partiet och utifrån. Vi i styrelsen anser att det är fel. Amineh bör tas in från kylan och ges det förtroende hon förtjänar.

Vi ska inte tala så mycket om det. Ämnet är hederskultur, och Amineh är partiets mest initierade och aktiva i den frågan.

Medlemsmöte om basinkomst

Basinkomst är en ide´ som prövats i liten skala. I Schweiz folkomröstades det, men förlorades. I Finland diskuterades det intensivt.

Hur det egentligen står till i debatten om basinkomst kommer att redas ut av Lena Stark onsdag 30 november kl. 18.30-20:30. Hon är en av initiativtagarna till den nystartade gruppen Basinkomst Göteborg.

Vill man veta mer (mycket mer!) om basinkomst, surfar man till basinkomst.nu

Vänsterpartiet jobbar inte för basinkomst, men det skulle kunna ändras. Kom till medlemsmötet och låt dig informeras!

Kommunalpolitiken rullar vidare

Vi kämpar vidare i kommunalpolitiken. Eftersom vi har ett fyrpartisamarbete med s, mp och kd, så måste vi förhandla med dem, framför allt om budgeten.

Majoritet Mölndals budgetförslag för 2017.

Förslaget finns på vår hemsida och direkt på http://www.vansterpartiet-molndal.se/Majoritet_Molndals_budgetforslag_2017.pdf

(pdf-filen laddas ner då man klickar på länken)

Nu diskuterar vi kommande budgetar och andra förslag inför 2018-19. Vi kommer att ha medlemsmöten om Vänsterpartiets linje och förslag. Datum är inte spikat än, men det kommer.

Krokslätt, Mölndal

15 september 2016