V- satsningar på hälso- och sjukvård, personalpolitik och kollektivtrafik för Västra Götaland!

Vänsterpartiet presenterar sitt budgetförslag för 2017 och plan för 2018 och 2019. Förslagets tyngdpunkt är satsningar på hälso- och sjukvård, personalpolitik och kollektivtrafik. Vi föreslår en skattehöjning med 10 öre, till en skattesats på 11,58 kronor. Västra Götalands budgetdebatt genomförs vid regionfullmäktige 13-14 juni 2016.

V VGR budget 17

Läs mer: http://vastragotaland.vansterpartiet.se/storsatsning-pa-kortare-arbetstid-vansterpartiets-budgetforslag-for-2017/

Miljoner mer till höjda ingångslöner, jämställda löner och kortare arbetstid.

300 miljoner kronor satsas på jämställda löner, fördelat under resterande del av mandatperioden. 450 miljoner satsas på kortare arbetstid i de kvinnodominerade vårdyrkena.

När vårdavdelningar stängs och när sjuksköterskor och annan personal slutar eller väljer andra arbetsgivare, då måste vi se till att lön och arbetsvillkor blir bättre. Annars drabbas patienterna hårt, säger Eva Olofsson, regionsråd för Vänsterpartiet.

– Det sliter på kropp och psyke att jobba vardag som helg, dag, kväll och natt. Därför satsar vi på kortare arbetstid vid nattjänst och vill pröva sextimmarsdag i regionens kök. Dessutom måste vi uppvärdera och höja lönen i de kvinnodominerade vårdjobben, fortsätter Eva Olofsson

Nej till fortsatta nedskärningar i sjukvården

Det måste bli slut på de ständiga nedskärningarna i sjukvården. Vänsterpartiets framförhandlade statliga 10 välfärdsmiljarder ger Västra Götaland 376 välbehövliga miljoner till hälso- och sjukvården. Vi använder dessa pengar för att ge en långsiktigt stabil ekonomi för sjukvården och slippa nedskärningar, säger Eva Olofsson, regionråd (v).

– Vi satsar särskilt på att korta köerna till barn- och ungdomspsykiatrin, öppen psykiatri och de äldre som behöver mycket vård och omsorg.

Regionenruntkortet blir billigare

Det blågröna förslaget är att sänka priset på Regionenruntkortet med 70 kronor, och höja andra biljetter priser med 5%. Det kommer inte att få fler att resa kollektivt, säger Jan Alexandersson, regionrådsersättare (v).

– Vi finansierar en rejäl sänkning av Regionenruntkortet, från 1765 kronor i månaden till 1400 kronor, och föreslår 2,5% höjning av andra biljettpriser. Vi återinför ungdomsrabatten för dem som är 20 till 25 år. Alla ska ha råd att åka kollektivt och det är en viktig pusselbit i klimatomställningen.

För mer information kontakta:

Eva Olofsson, regionråd, 070- 317 10 27

Jan Alexandersson, regionrådsersättare, 070-661 41 74