Sista Vänsterpartiet Bohusläns årskonferens genomfördes

Distriktets sista årskonferens genomfördes i söndags den 20 mars 2016 på Ljungskile Folkhögskola.

DÅK 2016 Bild 2

Det var Bohusdistriktets sista årskonferens. Efter nya distriktsindelning försvinner nuvarande Bohuslän distrikt, tillsammans med nuvarande Älvsborg blir tre nya val- och partidistrikt: Västra Götaland Norra, Västra Götaland Västra och Västra Götaland Södra.

DÅK 2016 Bild 150 medlemmar från olika delar av distriktet deltog konferensen. Tema var ”En annan flyktingpolitik är möjlig”. Xamuel Gonzalez från PS var gäst samt mötets ordförande och Emma Ramhult, Stenungsund, sekreterare.

Adam Lundqvist och Fabian Harling representerade Ung Vänster. Adam hälsade konferensen med mycket fint tal.

Distriktsstyrelsen gav en tavla som gåva till Göran Sandström, medlem i V Lysekil, för hans värdefullt ideellt arbete i Bohusbana Föreningen i Lysekil.

Årskonferens valde distriktets nya ledning med acklamation

1-Håkan Berg, Munkedal

2-Pia Jacobsen, Kungälv

Ordinarie

3-Kerstin Wallsby, Uddevalla

4-Emma Ramhult, Stenungsund

5-Dick Andersson, Partille

6-Jennie Kjellgren, Härryda

7-Sten Brodén, Strömstad (Kassör)

Suppleanter

1-Christer Wrangsten, Mölndal

2-Göran Billvall, Öckerö

3-Ewa Espling, Uddevalla

Revisor

1-Cecilia Bolander, Partille

2-Jonas Edin, Partille

1- Lena jagers Bladini, Partille

2- Lars-Olof Laxrot, Uddevalla

3- Gunilla Eitrem, Tanum

4- Jerker Halling, Mölndal

5- Knut Nordin, Kungälv

6- Wiwi-Anne Johansson, Mölndal

Sedan tog årskonferensen uttalande om flyktingfrågan

Uttalande från Bohusläns distriktsårskonferens 2016:

Oerhört många människor är på flykt undan krig och förföljelse. Många miljoner har flytt från krigets Syrien, och tiotals miljoner i landet är akut behov av humanitär hjälp enligt FN:s flyktingkommissariat, UNHCR. Syriens befolkning må vara den största gruppen i behov av skydd, men vi har också många andra människor på flykt i världen idag.

Vi anser inte att siffror är relevanta när människor i nöd söker skydd. Men till de som gärna talar siffror är vårt svar att det är minst sagt rimligt att Sverige, som är en av världens största vapenexportörer per capita, gör det vi kan för att rädda människor på flykt från krig. Enligt hjälporganisationen Oxfam är ca 60 miljoner människor är på flykt i dag, och därav sökte knappt 0,3% av jordens flyktingar asyl i Sverige 2015.

Vi är glada att vi bor i ett land människor väljer att söka skydd i, inte ett land vi måste fly från.

Nu när befolkningen växer behöver vi också drägliga bostäder till överkomlig kostnad. Vänsterpartiet menar att politiken kan och måste ta ett aktivt ansvar för att komma till rätta med bostadsbristen. Vi anser att det ska införas ett statligt investeringsstöd för byggande av miljövänliga hyresrätter med rimliga hyror. Vi menar att det ska finnas kommunala bostadsförmedlingar så att man kan få en bostad utan att ha speciella kontakter. Även dagens bostadsbestånd måste rustas upp och energieffektiviseras utan att hyrorna blir skyhöga. Sammantaget skulle många jobb skapas med vår politik.

Pengar som skulle kunna gå till nya arbetstillfällen går idag istället till snabba vinster för företag som med skattemedel och usel personalpolitik gör stor profit på utsatta människors lidande och skyddsbehov.

Marknadsliberalerna ser här, som över allt annars, en chans att propagera för sänkta löner och försämrade villkor på arbetsmarknaden. Men lika lite som i bostadsfrågan är nyliberal marknadskapitalism en lösning. Satsa på investeringar i bostäder, utbildning, socialtjänst och sjukvård så att asylrätten kan bli verklighet.

Vänsterpartiet Bohuslän anser att den sittande regeringen å det grövsta åsidosatt de internationella mänskliga rättigheterna och den nationella asylrätten genom det avtal som EU ingick med Turkiet. Vänsterpartiet Bohuslän anser istället att Sverige ska tillämpa barnkonventionen och möjliggöra familjeåterförening för flyktingar i Sverige.

Solidaritet och investeringar i samhället är det som bygger en bättre framtid. Inte bara för oss som är rotade i Bohuslän, Västra Götaland eller Sverige. Inte heller bara för alla oss som redan bor här, utan även för alla i behov av skydd som söker sin tillflykt hit.

DÅK 2016 Bild Internationalen

Och internationalen

Upp trälar uti alla stater,

som hungern bojor lagt uppå.

Det dånar uti rättens krate

snart skall utbrottets timma slå.

Störtas skall det gamla snart i gruset.

Slav stig upp för att slå dig fri.

Från mörkret stiga vi mot ljuset,

från intet allt vi vilja bli.

1: Upp till kamp emot kvalen!

Sista striden det är,

ty Internationalen

åt alla lycka bär. :1

Arbetare, i stad på landet,

en gång skall jorden bliva vår.

När fast vi knyta brodersbandet,

då lättingen ej råda får.

Många rovdjur på vårt blod sig mätta

men när vi nu till vårt rsvar,

en dag en gräns för dessa sätta,

skall solen stråla mera klar.

/:Upp till kamp emot kvalen!

Sista striden det är,

ty Internationalen