Vänsterpartiet Bohuslän genomförde kvinnokonferens i Härryda

Den 23 januari genomförde distriktet den av DÅKen beslutade kvinnokonferensen. Vi var på plats i Kulturhuset i ett snöklätt Härryda tidigt på morgonen för förberedelser och vid 9-tiden började deltagarna anlända för morgon fika.

bilder kvinnokonferens 23 jan-16-1

Tyvärr hade två av inledarna drabbats av sjukdom, men Grith Fjeldmose från Vänsterpartiet Göteborg tog med ypperlig bravur på sig att hålla även förmiddagens första pass om härskartekniker och även om partiets nutids-historia, hur arbetet med internfeminism växt fram inom partiet. Viktiga lärdomar kom oss till del genom Grith.

Efter en kortare bensträckare välkomnade vi Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk som på ett utomordentligt sätt berättade om arbetet med feminism och jämställdhetsfrågor på EU-nivå. Hon redogjorde även för uppställningen i parlamentet, fördelningen av politiska grupperingar i plenum och hur högerkrafterna med full kraft försöker motverka en solidarisk politik, inte minst genom högljudda protester i plenum. På den positiva sidan finns ett förhållandevis gott samarbete mellan grupperingarna på vänsterflanken, inte minst i utskottet ”FEMM – Utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan kvinnor och män”, vilket är det första helst könsjämställda utskottet! Kunnigt och engagerat, en förträfflig företrädare för Vänsterpartiet.

Efter lunch i Kulturhusets café samlades vi igen för att lyssna på Wiwi-Anne Johansson, riksdagsledamot, som talade utmärkt om retorik. Hon delade med sig av sina egna erfarenheter både som politiker och journalist och vi fick tips på vad som är bra att tänka på innan man börjar tala, hur man talar, vikten av klädsel och hur man står när man talar. Mycket tänkvärt och bra.
Dagen avslutades med Grith Fjeldmose som redogjorde för hur Vänsterpartiet i Göteborg arbetar med internfeminism, hur arbetet initierades på allvar för cirka tio år sedan, vart man befinner sig nu och hur man tänker sig gå vidare. Och hur man kan tänka kring de internfeministiska passen vid större partiarrangemang. Centrala och angelägna frågor som vi ständigt måste arbeta med för att vi alla ska känna oss lika berättigade att finnas och verka i och för partiet.

På det hela taget en mycket givande dag full av insikter, kunskaper och intressanta samtal i trevligt sällskap med kvinnliga kamrater.
Så ett stort tack till er som deltog; inledare, deltagare och barnvakt – hoppas vi ses snart igen!

En kommentar till Vänsterpartiet Bohuslän genomförde kvinnokonferens i Härryda

• Tackar för informationen från just denna konferens, vilket jag saknat.
    Men datum den 23 februari är väl fel. Det skall väl vara 23 januari.