V-Mölndal anordnar en studieträff om socialförsäkringar

Lars Selin, V-Mölndals ordförande, informerar sina medlemmar om bla studieträffar, årsmöte, distrikts årskonferens, partikongress.

LarsSelin1

Vems valfrihet? – Jämställd föräldraförsäkring eller sluta som fattigpensionär? Socialförsäkringar och dess historia. Måndag den 23 november 19-21 kommer Wiwi-Anne Johansson (V), Mölndals enda riksdagsledamot att berätta om vad som händer. Wiwi-Anne är ledamot i riksdagens socialförsäkringsutskott. Frågor och diskussion ska vi också hinna med. Vi träffa och fikar klockan 18.00 på Villa Aurora.

wiwi-anne-15

Bekräfta att du kommer! (Obs! Det går bra att komma även om man glömt bekräfta!) Maila [email protected], Eller SMS:a 0706707144. Maila gärna även om du vill komma, men är förhindrad. Om flera sådana mail kommer in, kan vi troligen dubblera.

Årets sista studieträff, måndag 14 december, handlar om miljöfrågor. Erica Lintrup, som arbetar på Naturskyddsföreningen och är med i vår styrelse, kommer att tala om vad som pågår. Då kommer klimatmötet i Paris att (förhoppningsvis) ha ägt rum och vi kan få veta mer om det. Partiets förslag till ekologiskt-ekonomiskt program som ska tas på kongressen kommer vi säkert också att få höra om.

Öppet hus för nya medlemmar

6 december klockan 14 – 18. Välkomna!

Vi kommer att fika, tala politik, titta på partiets introduktion till nya medlemmar.

Man behöver inte vara särskilt ny medlem för att komma!

Medlemsmöte om kommunalpolitiken.

6 december klockan 18 – 20

Vi kommer att ha ett medlemsmöte direkt efter det öppna huset för nya medlemmar. Det handlar om vår kommunalpolitik.

Vi deltar i ”Majoritet Mölndal” vilket innefattar Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna. Det lite ovanliga samarbetet har snart fungerat i ett år, och vi kommer att berätta om hur det har varit. Vi kommer naturligtvis att lyssna på synpunkter och förslag från de medlemmar som kommer.

Vänsterpartiets Mölndals årsmöte

Vi har ännu inte bestämt dag för årsmötet. Det kommer vi att besluta om på styrelsemötet 7 december. I slutet av februari eller börja på mars blir det.

Distriktets årsmöte (sista!)

Bohusdistriktet kommer att hålla sedvanligt årsmöte 2016. Det genomförs söndag den 20 mars på Ljungskile Folkhögskola. Vi i Mölndal, som är den största lokalorganisationen, kommer troligen att ha 11 ledamöter. Vi brukar se till att både nya medlemmar och mer erfarna kommer med. Anmäl gärna intresse till mig eller valberedningen. Vi utser ledamöter på ett medlemsmöte i början av året. Troligen på vårt eget årsmöte.

Det blir alltså bohusdistriktets sista årsmöte! Nästa gång (2017) kommer det nya distriktet att samla oss till sitt första årsmöte.

Vad gör vi inför kongressen?

1.Väljer ombud. Bohusdistriktet har tilldelats 6 ombudsplatser, vilket är en ökning med 1. Det beror på att vi har fått många nya medlemmar.

2.Läser på. Det kommer att komma ut en hel del material. På vår hemsida har Janne lagt ut information om kongressen:

3.Går kurs. I Uddevalla 28 november 10 – 13. Anmäl till mig om ni vill följa med. Vi samåker.

4.Träffas och diskuterar.

5.Skriver motioner. Beroende på om vi kommer på något som inte redan är på gång. Kom gärna med förslag.

Lars Selin, ordförande