1 november: Internationella Kobanê-dagen

Demonstrationen för solidaritet med Kobanê anordnades av Kommittén för Kobanêdagen (Kurdiska föreningar i Göteborg, Vänsterpartiet Göteborg, Rojavakommittén Göteborg m.fl.)
kobane 3
1 november uppmärksammas Kobanês motstånd mot ISIS och dess kamp för ett samhälle byggt på social rättvisa, jämställdhet, demokrati och samarbete över etniska och religiösa gränser.

Sedan 2013 har ett väpnat motstånd bedrivits i Kobanê, Syrien, mot angriparna i ISIS. Kobanês befolkning, och dess väpnade styrkor, var väl medvetna om vad IS terror och folkmordspolitik skulle innebära för stadens kurder, assyrier, yezidier, armenier och turkmener. Trots de urskillningslösa attackerna, de civila offren och den omfattande förstörelsen som befolkningen utsattes för vägrade man att ge upp sin stad och sitt samhällsbygge. I januari 2015 drevs ISIS ut ur staden och sedan dess kämpar man för återuppbyggnad och för att skapa trygghet och framtidstro.

Kobanê är idag inte bara en symbol för det uthålliga, folkliga motståndet mot ISIS. Det är också en symbol för demokrati, jämställdhet och samexistens mellan folkgrupper.

kobane 2

Ett par hundra göteborgare slöt upp på internationella Kobanê-dagen .

Vänsterpartiets riksdagsledamot Hans Linde var en av talarna på Gustav Adolfs torg och sa ”Kobanê har visat att ett annat Syrien är möjligt!”kobane 1

Arrangörer: Kommittén för Kobanêdagen (Kurdiska föreningar i Göteborg, Vänsterpartiet Göteborg, Rojavakommittén Göteborg m.fl.)