Vänsterpartiet VGR presenterar budget för 2016

Ett mer jämlikt och jämställt Västra Götaland

jan uddevalla 13 augTisdag 12 maj presenterade Vänsterpartiet sitt budgetförslag för Västra Götalandsregionen 2016-2018. Förslaget kommer att behandlas vid regionfullmäktige 8-9 juni 2015.

Vänsterpartiet föreslår en skattehöjning med 10 öre, till en skattesats på 11,58 kronor. Budgeten innehåller flera ambitiösa satsningar på både hälso- och sjukvård, personalpolitik och kollektivtrafik.

300 miljoner mer till sjukvården, varav 100 miljoner till fler vårdplatser

• Hälso- och sjukvården räcker inte till för invånarnas behov. Vi föreslår 100 nya vårdplatser vid våra sjukhus och totalt lägger vi 300 miljoner kronor mer än de blågröna till hälso- och sjukvården Vi vill särskilt satsa på vården för de sköra äldre genom hemsjukvård, och vi gör en långsiktig satsning på psykiatrin, säger Eva Olofsson.

100 miljoner extra till jämställda löner

• Vi behöver rekrytera och behålla fler sjuksköterskor i Västra Götalandsregionen. Därför satsar vi 100 miljoner på jämställda löner, varav 50 miljoner för att höja ingångslönerna till 26 000 kronor för sjuksköterskor och andra kvinnodominerade akademikeryrken i vården, säger Eva Olofsson.

Regionen runt-kortet blir billigare

• Kollektivtrafiken är en viktig fråga i ett hållbart samhälle. Vi ska enkelt och billigt ta oss till skolan eller jobbet. Därför satsar vi i Vänsterpartiet på att kraftigt sänka priset för Regionen runt-kortet 2016 från dagens 1685 kronor till 1400 kronor i månaden säger Jan Alexandersson.

För mer information kontakta:

Eva Olofsson, regionråd,

Jan Alexandersson, regionrådsersättare