Rossana Dinamarca (V) talade hos Vänsterpartiet i Mölndal

Rossana2

Ur vansterpartiet-molndal.se

Att lyssna på Rossana var verkligen ett lyft för de medlemmar som samlats på söndags eftermiddag den 15 februari. Rossana har en diger erfarenhet av riksdagsarbetet. Hon invaldes 2002 och var dessförinnan ersättare i riksdagen år 1999. Hon tillhör skaran av riksdagsledamöter som suttit länge. Men att kalla SD:s Björn Söder för ”herr talman”, passade inte Rossana.

”Du är inte min talman”

I december 2014 ställde sig Rossana Dinamarca upp i Sveriges riksdag och vägrade tilltala SD:s Björn Söder med ”herr talman”. Rossana gjorde sitt slagfärdiga uttalande ”du är inte min talman”, vilket väckte förvåning i media och var ett svar på hur hon känslomässig kände för rasistiska åsikterna som SD företräder. I vart fall blev det uppståndelse i en rad sociala medier och växte ständigt.

Rossana är född 1974 i Santiago i Chile har varit mycket aktiv i en rad olika frågor och varit i Nicaragua

Allt sedan skoltiden, då hon tog initiativ till att få stopp på lokalpolitikernas planer på att omvandla utebadplatsen till en parkeringsplats i Trollhättan. Med protest listor blev anhopningen av motståndarna till att ta bort badplatsen allt för övermäktig för lokalpolitikerna och planerna blev det inget med. Har också varit engagerad i Saabs framtid i samband med att fabriken skulle flyttas.

Allmänpolitiska frågor diskuterades bl.a. tog hon upp frågor som var med i den senaste budgeten som inte blev godkänd i riksdagen. Där fanns bl.a. med om att öka underhållsstödet från 100 kr till 300 kr per månad och sänkt skatt. Extravalet diskuterades och det finns olika åsikter om detta. Det kostar på med nyval och om det hade verkställts, så säger Rossana att det kanske enbart hade blivit en marginell skillnad.

Betygsfrågan kom upp i debatten

Frågan är gammal skåpmat säger Rossana. Frågan kom upp om hur man kan få 100 skolor att sätta betyg från fjärde klass – det är ju frivilligt. Remissinstanserna säger nej till betygen i årskull 4, enligt forskningen. Rosanna är ju själv lärare och har en god kunskap om konsekvenserna att sätta betyg. Man kan konstatera att folkpartiledaren Björklunds idéer vilar enbart åt hans egna idéer.

Pappamånad kontra individuell föräldraförsäkring

Bland en tredje pappamånad skulle inte innebära några fler dagar i någon större omfattning av erfarenheter då man införde två pappamånader, säger Rossana, vilket knappast innebär någonting större skillnad för kvinnorna. Då är individuella föräldraförsäkringen det bästa där båda parter delar lika på dagarna, vilket vänsterpartiet ser som viktigare.

Rosanna är kulturintresserad och sitter som ledamot i Kulturutskottet Public service frågan togs upp och graffitifrågor och den konstnärliga friheten. I vart fall var intresset mycket stort. Det är som att tända en brasa och alla engageras i de politiska frågorna och mötet ledde till att ordföranden Ronny fick avbryta debatten och avtacka Rosanna för hennes besök i Mölndal. Under två timmar hinner man med rätt mycket och debatten var livlig.

Av Jan Jonsson