V-kurs för lokalpolitiker

Vänsterpartiet Bohuslän anordnade i lördags den 24 januari kurs för kommun- och regionpolitiker som tillhör den södra delen av distriktet, som var förlagd på Villa Aurora i Mölndal. Kursen riktar sig till vänsterpartistiska politiker, både gamla och nya. Tanken med kursen är att ge partiet en gemensam bas för de kommande fyra årens lokalpolitiska arbete, säger Marie Lindqvist (V), som rapporterar från kursen.

politikerkurs i mölndal

Lördagens snöoväder hindrade inte att de anmälda till den anordnade kursen för kommun- och regionpolitiker i södra distriktet skulle stanna hemma. Kursen riktade sig till alla vänsterpartistiska politiker, både gamla och nya. Kursen är tänkt att ge partiet en gemensam bas för de kommande fyra årens lokalpolitiska arbete. Dagens kurs är en av de två som planerats för Södra och Norra Bohuslän.

Kursledare

Wiwi-Anne Johansson, Vänsterpartiet Mölndal, och Lasse Selander, Vänsterpartiet Partille var kursledare.

Deltagare från Mölndal, Partille och Härryda hade en intressant och givande dag. Med utgångspunkt från två filmer diskuterades hur man arbetar politiskt på kommunal nivå.

Först visades en film där Vänsterpartiets partisekreterare Aron Etzler pratade om vikten av att vara påläst och kunna sina saker. Hur kommunala grupper ska arbeta effektivt.

Den andra filmen, med Christina Höj-Larsen Vänsterpartiets antirasistiska talesperson, hade tyngdpunkt på hur vi aldrig ska normalisera rasism. Vi Vänsterpartister ska alltid protestera när andra partier anammar strukturell rasism. Vi är ett parti som arbetar för inkludering.

Bägge filmer väckte många tankar och funderingar och kursdeltagarna och kursledarna försökte bena ut de frågor filmerna väckte. Kursens deltagare bestod av både erfarna och oerfarna politiker vilket gjorde att diskussionerna blev mycket intressanta.