Wiwi-Anne Johansson: DÖ eller inte kunna regera

Det är en politisk turbulent tid i Sverige. Nyval, nåja extra val heter det, var läget före jul. I mellandagarna kom så beskedet om att det hade träffats en överenskommelse mellan de borgerliga partierna och regeringspartierna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet. DÖ – december-överenskommelsen kom den att kallas. Vänsterpartiet var inte inblandad i överenskom-melsen, skriver Wiwi-Anne Johansson riksdagsledamot (V).

WAJ

Vänsterpartiet var inte inblandad i överenskommelsen

Däremot var partiledningen löpande informerad om samtalen. Det är bra, enligt min mening, att vi kan undvika nyval. Ett nyval så kort tid efter ett ordinarie val tror jag skulle uppfattas mycket negativt av svenska folket. Med fog skulle man kunna ifrågasätta det faktum att landets ledande politiker inte kunnat sätta sig ner och resonera sig fram till en lösning för hur landet ska regeras.

Att Sverige har en minoritetsregering är inget nytt

Snarare har det varit det vanliga. Att det i höstas gick rakt mot en regeringskris får tillskrivas både SD och den borgerliga alliansen.  Sverigedemokraterna bröt mot praxis och röstade för alliansens budget. Att oppositionen la fram en gemensam budget var ju också något en allians i opposition aldrig gjort. Två nya grepp som gjorde regerandet i minoritet omöjligt.

Det är bra att vi kan undvika nyval och bra att vi kan genomföra de viktiga reformer som vi förhandlat fram med regeringen. Jonas Sjöstedt har också uttryckt att han tycker det är bra att Vänsterpartiet inte ingick i förhandlingarna eftersom partiet då inte är bundet av överenskommelsen och vi kan fortfarande rösta emot en borgerlig statsminister.

Det har från flera håll höjts röster som kritiserat överenskommelsen för att vara odemokratisk

Att den inskränker riksdagsledamöters möjlighet att rösta efter eget huvud. Den kritiken delar jag inte. DÖ betyder ju inte att oppositionen – här menas den borgerliga oppositionen – inte kommer att försöka sätta så många käppar i hjulet som möjligt för all politik som inte är borgerlig. Förslag från regeringen, där vi kan haft stort inflytande på innehållet, kommer de att kunna rösta ner om SD stödjer dem. Och det vet vi av erfarenhet att de oftast gör. Däremot ska kommande budgetar, både höst- och vårbudget kunna passera riksdagen då alliansen inte kommer att ha gemensamma budgetförslag. I detta finner jag inget odemokratiskt.

Däremot kommer regeringen att ha tre svåra år framför sig, trots överenskommelsen för att få igenom förslag

Vi i Vänsterpartiet kommer självklart att bilda opinion för vår politik och i de kommande budgetförhandlingarna fortsätta sätta vänsterspår i politiken. En politik som gynnar alla dem som missgynnats i åtta år av den borgerliga regeringen d.v.s. pensionärer, ensamstående föräldrar för att nämna några exempel.

SD fortsätter att försöka skapa kaos och har begärt misstroendeförklaring mot Stefan Löfvén som statsminister. Det enda partiet som kommer att rösta för misstroende kommande vecka är – just det – SD. Inget politiskt har åstadkommits. Bara feta rubriker och ett SD som allt mer börjar likna avsomnade Ny Demokrati.

Så fungerar decemberöverenskommelsen.

Wiwi-Anne Johansson Riksdagsledamot (V)

Socialförsäkringsutskottet

Ers. Miljö och jordbruksutskottet