Svar till Anton Nyblom (kd) insändare i KP 29 april

Illusionen om välfärd

När jag läser Anton Nybloms (kd) insändare i Kungälvs-Posten slås jag av hans okunnighet i ämnet så det är rent ut sagt generande. Att attackera socialdemokraterna i Bohuslän för att dom intetillsaluväljer att ställa sig bakom vår politik i valets viktigaste fråga ”inga vinster i välfärden”

eller som jag själv skulle uttrycka det ”inte till salu”.
Vi i vänsterpartiet är inte emot privata aktörer i välfärden men vill inte att dom privata aktörerna ska kunna ta ut miljardvinster som finansieras av skattebetalarna. Samtidigt tycker jag det är märkligt att alliansen med kd i spetsen förespråkar det fria valet. För människor är inte valfriheten det viktiga – utan istället att få ett tryggt boende, omvårdnad eller en skola som inte riskerar att gå i konkurs när ägarna plockar ut sin vinst. Det finns inte som Anton Nyblom skriver några mätbara skillnader i den kvalitet som kommunal eller statlig omsorg erbjuder gentemot det privata alternativet. Däremot så ser man en skillnad i hur personalen behandlas och bemöts, då det enda sättet att kunna driva privat omsorg och gå med vinst är med mindre personaltäthet. Sju av tio medborgare är emot vinster i välfärden, så det är en politik stöds av väljarna.

Daniel Dejehed, Vänsterpartiet Kungälv, ordförande