Girighet istället för omtanke

I tre år kämpar Attendo, riskkapitalbolaget som gör en årlig vinst på 4,8 miljarder, för att slippa nattbemanning som inte riskerar livet på de gamla på äldreboendet Brogården i Lindome.

När Kammarrätten nu meddelar att Attendo måste anställa fler, precis som räddningstjänsten klargjorde redan för tre år sedan ja, då tycker Attendo att fastighetsägaren istället bör tvingas installera ett sprinklersystem. Tydligare än så kan knappast Attendo visa sin girighet.

Välfärden är inte till saluFör girigheten går före de boendes säkerhet. Hur ska man annars förklara att Attendo med näbbar och klor kämpar för att slippa anställa ytterligare två personer för att jobba på natten. På Brogården bor 63 gamla varav 17 dementa. På natten ska två anställda ansvara både för omsorg och säkerhet. Det är orimligt. De gamla på Brogården får betala med bristande omsorg och säkerhet. Personalen betalar med sin hälsa.

Ett riskkapitalbolag som Attendo har som överordnad uppgift att skapa vinst. Därför är det inget att förvånas över att bolaget skär ner på antalet anställda. Det är så vinsten kommer till. Det är själva idén bakom upplägget.

Personalen på Brogården gör ett fantastiskt jobb. Det kunde jag se med egna ögon när jag under en vecka praktiserade där. Problemet är Attendos ledning och själva idén bakom riskkapitalisters drift av äldreboenden. Personal kan inte ersättas av ett sprinklersystem! Och det var inte den tekniska utrustningen som räddningstjänsten anmärkte på. Det var bristen på personal som kunde hjälpa till vid en eventuell evakuering.

Det yttersta ansvaret för den bristande säkerheten på Brogården har de borgerliga partierna i Mölndal som drivit igenom privatiseringen och nu inte sätter stopp för denna girighet. Istället ska också Fässbergshemmet gå samma väg. Vänsterpartiet tycker inte att gamla och sjuka ska vara till salu. Vi värnar omtanke och omsorg och en gemensam välfärd som är bra och som alla kan lita på.

Wiwi-Anne Johansson,  Jessica Wetterling

Wiwi-Anne Johansson