V-Mölndal: Nu är det bråttom att privatisera allt vad tygen håller

Wiwi-MarieSnart kan alliansens dagar i styret för Mölndal, såväl som resten av Sverige vara över, skriver Wiwi-Anne Johansson och Marie Lindqvist (V). Med minsta möjliga marginal drev moderaternas ordf. i Vård- och omsorgsnämn-den, Kenneth Wallin, genom sin utslagsröst igenom att lägga ut Fässbergshemmets äldreboende på entrep-renad till någon privat företagare som ska göra vinst på de gamlas behov av vård och omsorg.

Och det är säkra inkomster och höga vinster för ägarna. Eller vad sägs om en genomsnittlig vinst på 38,5 procent på insatt kapital?

Vinsten görs genom att minska personalstyrkan. Förlorarna är de gamla och personalen som sliter ut sig. Attendo Care som för drygt två år sedan tog över driften av Brogården satte genast igång med att minska ner på personalen. På natten ska två personer ansvara för 63 gamla och sjuka människors medicinska omvårdnad och deras säkerhet. Det är orimligt men det är så riskkapitalister tjänar pengar på våra gamla med skattepengar.

Vänsterpartiet anser att Fässbergs äldreboende och korttidsenhet ska kvarstå i kommunal drift. Men nu ska det ut till privata företag som ska göra vinst på de gamla. Kosta vad det kosta vill.

Och upphandlas ska det. Nödvändigt eller ej. Nu är det bråttom. Det har Berzelius äldreboende fått känna på. Stadsmissionen som inte är vinstdrivande har, med den äran, haft hand om driften av Berzelius sedan 2001. Men nu skulle det upphandlas och simsalabim. Nu ska Förenade Care AB ta över. Varför ändra på något som fungerar? Jo, bara för att i borgarnas värld är privat och girighet alltid bättre än solidaritet och omtanke.

Och motiveringarna till att lägga ut Fässbergshemmet är minst sagt egendomliga och inkonsekventa. Fässbergshemmet fungerar dåligt idag och ska därför bli privat?! Då borgarna la ut Brogården på entreprenad – ja, då var Brogården ett av våra bäste äldreboenden i kommunen.

Nej allt handlar om ideologi. Allt ska ut på den heliga marknaden i högerns Mölndal och Sverige.
Vänsterpartiet säger att gamla och sjuka inte är till salu. Solidaritet och omtanke vinner över girighet och marknad.
För mer information:
Marie Lindqvist (V), Vård- och omsorgsnämnden Mölndal
Wiwi-Anne Johansson (V), riksdagsledamot Mölndal.