Årskrönika av Wiwi-Anne Johansson

Årskrönika ger en tankeställning om ojämlikheten och pengar till de rika

wiwi riksdag-Wiwi-Anne Johansson (V) har i sin Årskrönika sammanställt händelser som hon starkt reagerat på, bl.a. hur Anders Borg bekymrat sig över att vi har ett begränsat reformutrymme som beror på att antalet sjukskrivna nu ökar igen. Man skuldbelägger de sjuka samtidigt som regeringen vill göra ytterligare ett femte jobbskatteavdrag. Om det går igenom kommer det att kosta 99 miljarder nästa år.

Vänsterpartiet har alla förutsättningar inför valet stoppa alliansens reaktionära politik. Medlemsantalet ökar i partiet och på lokal nivå och förhoppningarna ser betydligt bättre ut nu än vid förra valet. Wiwi-Anne ger en intressant beskrivning i sin krönika.

Läs boken Reinfeldteffekten!

Avslutade 2013 med boken Reinfeldteffekten, skriven av Vänsterpartiets partisekreterare Aron Etzler. Boken handlar om hur Moderaterna tog över makten i Sverige och skakade Socialdemokraterna i grunden. Jag kan rekommendera den till alla som är det minsta politiskt intresserade, alldeles oavsett politisk tillhörighet. Aron Etzler gör en utmärkt studie i hur man till exempel genom att sluta använda vissa ord och istället introducera nya kan vrida vapen ur händerna på sina politiska motståndare.

Av boken påminns jag också hur den förra valrörelsen höll på att vridas till det rödgrönas favör under sista veckan då Emilie Holmqvist, dotter till svårt sjuka Annika Holmqvist, på sin blogg beskrev hur det omänskliga sjukförsäkringssystemet som borgarna införde i juli 2008 höll på att knäcka Emilies mamma totalt. De sista skälvande dagarna i slutspurten av valrörelsen väcktes svenska folkets vrede över det omänskliga sjukförsäkringssystemet. Tyvärr kom den frågan in för sent i valrörelsen för att hinna vända motgången till dess motsats.

Sjukförsäkring en prioriterad valfråga för V 2014?

I det rödgröna samarbetet inför valet 2010 var nämligen sjukförsäkringen ingen het fråga. Ingen fråga alls på dagordningen för att vara sanningsenlig. Socialdemokraterna var livrädda för att betraktas som ett bidragsparti och vi i Vänsterpartiet var inte heller heta på gröten i frågan. Risken är uppenbar att den frågan inte kommer att lyftas det här valet heller trots att dryga 70 000 personer nu utförsäkrats och valsar runt i systemet eller helt har avskrivits. Ett okänt antal tvingas till försörjningsstöd, det som tidigare hette socialbidrag, eller försörjs av någon närstående. Den gemensamma välfärden urholkas med en hastighet som gör att många inte tror det är sant. Men var så säker. Höger är höger oavsett språkbruk eller klädsel.

Det finns nu alla möjligheter för kloka kongressombud att ändra på den saken och det tror jag kongressen gör. Själv reserverade jag mig i partistyrelsen som säjer nej till att sjukförsäkringen ska lyftas upp som en prioriterad fråga i valrörelsen.

Sjuka ges skulden för begränsat utrymme för nya reformer

Så här när ett nytt år börjar drar jag mig också till minnes en artikel på DN Debatt som verkligen fick adrenalinet att rinna till. Det var en artikel som publicerades samma dag som finansminister Anders Borg presenterade sin och regeringens budget i höstas, den 18 septemberI den skrev Anders Borg att det är bekymmersamt att det är ett begränsat reformutrymme men att det berodde på att antalet som är sjukskrivna nu ökar igen. Det var verkligen höjden av skuldbeläggande av sjuka samtidigt som regeringen vill göra ytterligare ett jobbskatteavdrag. Och sanningen är den att sjukförsäkringen har gått med miljardöverskott varje år i många år. Miljarder som använts för att sänka skatterna för folk med jobb och mest för den som tjänar mycket.

Jag gick i taket och skrev en debattartikel som publicerades i GP någon dag senare för att belysa det orimliga i hans påstående. Jag tog exempelvis upp att enligt Folksams rapport Välfärdstendens 2011 uppgick det samlade överskottet i socialförsäkringarna, exklusive arbetslöshetsförsäkringen och pensionssystemet, 2010 till 45 miljarder kronor. Trots att sjukförsäkringsavgiften har sänkts blev överskottet i sjukförsäkringen 2012 nästan 2 miljarder kronor.  Borg räknar med att de ökade antalet sjukskrivningar och förtidspensioner kommer att kosta 10 miljarder de kommande tre åren.  Förutom det femte jobbskatteavdraget fortsätter bidragen till den som har råd att hitta på ett uppdrag som ger RUT- eller ROT-avdrag. Det vill säga bidrag till den som redan har. Till dessa bidrag tar regeringen 17 miljarder ur statskassan nästa år. Tappar man greppet om transfereringarna äter de upp utrymmet för allt annat, enligt Anders Borg och menar alltså våra socialförsäkringar som sjukförsäkring och a-kassa bland annat.

Magstarkt att skylla på sjuka

Detta är ändå väl magstarkt till och med av en moderat regering och en moderat finansminister. Om sjuka får rimlig ersättning från den försäkring som ska täcka inkomstbortfall vid sjukdom så riskerar detta alltså på sikt att urholka resurserna till andra delar av välfärden. Struntprat. Vad som urholkar den generella välfärden, minskar jämställdheten och jämlikheten är ett, två, tre, fyra och nu ett femte jobbskatteavdrag. Om det femte jobbskatteavdraget går igenom så kommer jobbskatteavdragen att kosta 99 miljarder nästa år.

Detta drar jag mig särskilt till minnes av det år som gått och hoppas att vi i valrörelsen är glasklara med vad vi tycker i frågan och att vi inte räds att diskutera både den generella välfärdens värde för oss alla och privatiseringens pris samtidigt. Även om vi idag är friska och har jobb så kan morgondagen se annorlunda ut och då vill vi säkert alla slippa drabbas av en omänsklig sjukförsäkring eller tvingas till slavarbete i Fas3. Tillsammans kan vi ändra detta.

Till sist önskar jag ett Gott Nytt Valår och boktipset Reinfeldteffekten, sägerWiwi-Anne Johansson, som hoppas på en bra inledning på valåret med en spännande kongress i Stockholm som börjar den 10 januari.

Wiwi-Anne Johansson (V), Riksdagsledamot för Bohuslän

Ledamot i Socialförsäkringsutskottet