Åke Nises (V-Mölndal): Barnfattigdom, finns den?

På ett träffsäkert sätt redogör Åke Nises (V) Mölndal, för vad barnfattig-domen är och vad som kan göras för att ändra på detta. I nådens år – 2013 – kan vi läsa i ”Budget/plan 2013-2015” på sidan 24 under Förändringar: ”0,6 miljoner tillförs för obetydliga avgifter grundskola”. En mening som gör att alla grundskoleelever är lika värda.

Ake_Nises-2

– Frågan har diskuterats en del den senaste tiden. Vi i vänsterpartiet vet att det finns fattiga barn även om inte alla behöver lägga sig hungriga. Det handlar om att inte kunna hänga med på bio, vara med i en förening eller ändå värre, inte kunna följa med på skolutflykt p.g.a. de ”obetydliga avgifter” som tas ut vid dessa tillfällen. Säger Åke Nises fullmäktigeledamot i Mölndal.

Detta trots att grundskolan ska vara helt avgiftsfri enligt lag. Att ha så dålig ekonomi känns skamligt, både för barn och vuxna. Som ett litet oppositionsparti kan vi inte förändra världen men vi kan försöka bekämpa orättvisorna.

Pages: 1 2