Heltidspolitikers villkor under granskning

wiwi riksdag-

Wiwi-Anne Johansson (V), riksdagsledamot, tar upp heltidspolitikernas tillvaro. – Vi som för en tid är heltidspolitiker, vi har som alla andra som har jobb, vissa redskap som arbetsgivaren betalar för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag med. Vi som är valda ska sannerligen granskas, så att vi gör det vi säjer att vi gör och har utlovat att göra och skelett som kan finnas i garderober ska tas fram i ljuset och straff utdömas om det är brottsligt. Men vad är alternativet till representativ demokrati med dess fel och brister?

Ur Vänsterpartiet Mölndals hemsida

Nytt år. Nya opinionsundersökningar. Nya huvuden ska rulla. Ja, i alla fall om man följer nyhetsmedia. Just nu är det Centerpartiet och Annie Lööf som är föremålet för medias omsorg. Det är som med kärlek. Föremålen växlar men kärleken (eller i detta falla dess motsats) är beständig.  Under perioder har vi i Vänsterpartiet varit detta föremål så – låt oss hålla huvudet kallt. Skriver Wiwi-Anne Johansson (V) riksdagsledamot.

Varför bryr jag mej om hur det går för Centerpartiet och Annie Lööf? Ja, det kan man fråga sej förstås, men det handlar om politikens villkor. Villkor som är lika för alla demokratiska partier som vill arbeta för att få genomslag för sina respektive idéer. Vi har ett demokratiskt system med allmänna val vart fjärde år där vi har möjlighet att utse de företrädare vi tror kommer att arbeta för de frågor som företrädarna driver och som vi sedan röstar på. Detta är ett demokratiskt system och sällan hör vi i debatten någon som vill ändra på själva systemet med valda företrädare dvs. politiker.

Vi som är valda ska sannerligen granskas så att vi gör det vi säjer att vi gör och har utlovat att göra och skelett som kan finnas i garderober ska tas fram i ljuset och straff utdömas om det är brottsligt. Bäst är förstås att inte ha några skelett och det har dom flesta inte, annat än kanske någon parkeringsbot eller liknande. Andra fifflar och kanske är rent kriminella. Det är illa och allt ljus på dom förstås. Men jag börjar bli lite less på alla slängar om vad förtroendevalda tjänar, vilka arbetsredskap vi får gratis, något som ska misstänkliggöras, att vi inget begriper och bara vill berika oss själva.

Vi som för en tid är heltidspolitiker, vi har som alla andra som har jobb, vissa redskap som arbetsgivaren betalar för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag med. Precis som andra som jobbar på kontor – det må vara som journalist, processtekniker eller löneadministratör – får vi dom redskap som är viktiga i respektive jobb. Jag tycker att både dator och telefon är helt rimligt. För privat bruk har jag både egen dator och egen mobil. Högt arvode?  Ja, allt är relativt och 58 000 kronor i månadsarvode är tämligen högt om man jämför med en genomsnittlig lön inom LO-kollektivet. Rimligt?  Tja om jag räknar timlön tjänar jag nog mindre nu än jag gjorde som journalist på SVT.  På SVT gick jag på vaktlista och hade en arbetstid på drygt 32 timmar per vecka. Idag jobbar jag det dubbla antalet timmar.

Men det finns en förmån som är helt galet oanständigt förmånlig och det är den inkomstgaranti en ledamot kan få efter avslutad tjänstgöring. Det är verkligen inte rimligt att en ledamot som fyllt 50 år och som suttit sex år i riksdagen ska kunna få inkomstgaranti fram till 65. Detta är att fjärma sej från det folk man säjer sej vilja tjäna. Inkomstgarantin granskas dessbättre för närvarande och kommer med all sannolikhet att förändras. Det är välkommet. Vi åker gratis i tjänsten. Ja, det gör dom flesta.

Men vad har det med Centerpartiet och Annie Lööf att göra? Alla är ju inte partiledare och granskas inte så tufft som den som har det yttersta ansvaret för respektive parti? Det är sant men jag vädjar till både media och alla medborgare att fundera över vad som är alternativet till representativ demokrati med dess fel och brister.

Wiwi-Anne Johansson Vänsterpartiet

Riksdagsledamot