Bengt Andersson -Så gick det med det sociala protokollet

Bengt Andersson, ordförande för Vänsterpartiet Härryda, undrar varför Socialdemokraterna har valt att inte ställa krav på ett socialt protokoll, när möjligheten har funnits.

Här är hans artikel om detta:

Sveriges riksdag godkände den 30 maj en ändring i EUs fördrag som möjliggör ett nytt permanent ekonomiskt stödprogram för euroländerna, den så kallade europeiska stabilitetsmekanismen(ESM).

För att beslutet om fördragsändring skulle kunna träda i kraft krävdes ett godkännande av alla EU-länder. Ulla Andersson,(Vänsterpartiet), talade för att riksdagen skulle vägra godkänna fördragsändringen utan ett socialt protokoll, ett skydd för de fackliga rättigheterna. Socialdemokraterna som länge pratat för ett socialt protokoll gick till oväntat hårt angrepp mot Vänsterpartiets förslag och försvarade att inget skydd för de fackliga rättigheterna skulle krävas. Det var återigen ”fel tillfälle” och viktigare att det ekonomiska stödpaketet till euroländerna blev av. Sveriges Riksdag godkände slutligen fördraget efter en lång debatt. Inget skydd för de fackliga rättigheterna krävdes av majoriteten.

Texten här ovan har hämtats från Vänsterpress nr.6-7. I Vänsterpress nr.5, skriver

Josefin Brink (V) ”samtliga LO-förbund har krävt ett socialt protokoll och även S och Mp, men nu när de har chansen är det tyst ”. På LO-kongressen i år, gav Stefan Löfven (S) sitt stöd till ett socialt protokoll, men Socialdemokraterna valde att återigen att gå emot LO-kongressens beslut om garantier för den svenska modellen och det fackliga rättigheterna.

På LO-kongressen för 4-årsedan, ställdes också krav på att Sveriges Riksdag skall kräva ett socialt protokoll som medför garantier för den svenska modellen med kollektivavtal – innan man godkänner Lissabonfördraget. Även den gången valde Socialdemokraterna att rösta –ja, utan att LOs krav hade infriats. Vänsterpartiet hade även denna gång med kravet på garantier för den Svenska modellen.

Jag anser att det är inte för mycket begärt att Socialdemokraterna förklarar sig varför man har valt att inte ställa krav på ett socialt protokoll, när möjligheten har funnits.

Att försöka förhandla sig till att ett socialt protokoll skrivs in i fördraget – utan att man har möjligheten att sätta kraft bakom kravet lär inte bli lätt med tanke på EUs fackföreningsfientliga politik.

Bengt Andersson Vänsterpartiet Härryda