Wiwi-Anne Johansson: Starkare, stoltare – summerar kongressen

Ny partiledare, nya fina opinionssiffror och nya beslut fattas av kongressombuden i Uppsala gör oss väl rustade att leva upp till kongressparollen – Vänster för framtiden. Personligen är jag mycket nöjd med att kongressen gav Jonas Sjöstedt ett starkt stöd.
Personligen är jag mycket nöjd med att kongressen gav Jonas Sjöstedt ett otroligt starkt stöd och nu ska partistyrelsen bygga resten av
laget kring Jonas. Ett lag där utmanarna om partiledarposten, Ulla Andersson, Rossana Dinamarca och Hans Linde givetvis finns med. Nöjd är jag förstås också med att kongressen även valde in mig i partistyrelsen trots att valberedningen inte hade mitt namn med i sitt förslag.

Några av de viktigaste besluten som fattades var att vi ska lyfta fram miljöpolitiken, ta fram strategiskt förslag till hur sex timmars arbetsdag ska kunna förverkligas och otyget med bemanningsföretag har inte någon plats i Vänsterpartiets Sverige och därför ska vi arbeta för att de förbjuds.

Upp för V men kris i S
Samtidigt som vi i Vänsterpartiet står starka med gott självförtroende bevittnar vi nu en kris djupare än någon gång under modern tid hos Socialdemokraterna. Det finns en föreställning om att Vänsterpartiet och Socialdemokraterna är kommunicerande kärl, dvs. om väljarna flyr det ena partiet betyder det en uppgång för det
andra. Om det någonsin har varit så kan diskuteras och är det i varje fall inte idag. Väljarna är rörligare än förr och det gäller för oss i Vänsterpartiet att utveckla vår politik utan att snegla över axeln på hur andra gör. Vi kan och ska bli starkare på egna meriter.  Det Socialdemokratiska partiet är inte längre ett parti med hälften av väljarkåren bakom sig och nog är det tveksamt om det är möjligt för något parti att växa sig så starkt i vår tid.

Utan att på något vis lägga mig i eller recensera ett annat parti vill jag bara säga att det är en sorg att det parti som vi trots allt har mest gemensamt med nu brottas med stora problem. Hur S väljer att lösa detta är självklart en intern fråga för S men vi i Vänsterpartiet har allt att vinna på att det går bra för en samlad vänster.

Ett starkt Vänsterparti är givetvis vårt mål att arbeta för och som Jonas Sjöstedt uttrycker det – vi ska agera som det 15-procentsparti vi har stora möjligheter att bli. Men ensam är inte stark och för att krossa högerpolitiken som lett till att massarbetslösheten biter sig fast, sjuka blir utförsäkrade och fattiga, arbetslösa tvingas till slavarbete, måste vi bli fler som talar om solidaritet och värnar gemensam välfärd.

I det här politiska läget är det Vänsterpartiet med Jonas Sjöstedt i spetsen som måste ta ansvaret för att leda oppositionen i arbetet mot högeralliansens nedmontering av vår gemensamma välfärd.

Mobil 0705 76 45 76