Kvinnoaktivister från Turkiet besökte Partille&Göteborg

Vänsterpartiet partille forsätter sitt internationell utbyte-projekt med BDP-kvinnor från Adiyaman/Turkiet. (BDP=Fredens-och Demokratins Parti)

Projektets nya etapp handlar om att stödja kvinnor i Adiyaman som arbetar nu för att bilda en Kvinnocentrum i staden. De planerar att driva en Kvinnocentrum där ska finnas bla en bibliotek med café-verksamhet, juridisk rådgivande för kvinnor, data-och övriga kurser, seminarier om kvinnornas stiuation och kvinnorättigheter. Långsiktigt planerar de även ett kvinnokooperativ.

Som första steg i den nya etappen besökte tre kvinnor som representerar kvinnogruppen i Adiyaman, till Partille och Göteborg.

Semra Karadag, Hayriye Akbaba och Semra Kiratli var här mellan 29 november och 4 december. Under tiden besökte gruppen bla Vänsterpartiet Göteborg och träffade med distriktets feministisk utskott; Kvinnofolokhögskolan; Kvinnokooperativet Ateljé Träd; Kvinnojour ADA; Kvinnocentrum i Bergsjö; Kvinnor från Turkiet.

Det blev ett spännande och givande besök för både oss här och för de vänner.