V i Mölndal: Effektiva rutiner för kvalitetskontroll för privata bolag!

I en interpellation ställer Jerker Halling (V) i Mölndal två frågor till kommunstyrelsens ordförande om de privata aktörerna i kommunal verksamhet. Skälet är att det har nyligen i media och politiska församlingar uppmärksammats att privata vårdbolag, omsorgsbolag, utbildningsbolag och andra använder offentliga medel på ett sätt som inte gagnar medborgarna.
Vid kommunfullmäktiges novembermöte presenterade Jerker Halling (V) en interpellation och har ställt två frågor till kommunstyrelsens ordförande Hans Bergfelt (M) och förväntas få svar den 14 december, som vi får återkomma till och presentera.

Det har nyligen i media och politiska församlingar uppmärksammats att privata vårdbolag, omsorgsbolag, utbildningsbolag och andra använder offentliga medel på ett sätt som inte gagnar medborgarna.

Därför vill vi ha svar på följande frågor:
– Kan kommunstyrelsen tänka sig att införa ett moratorium för anlitande av privata aktörer i kommunens verksamheter till dess att de av regeringen aviserade regeländringarna har trätt i kraft och till dess att Mölndals stad har utarbetat nya effektiva rutiner för kvalitetskontroll av sådan verksamhet?
– Hur ser vi till att de skattepengar som vi betalar dessa bolag stannar i Sverige och inte hamnar i ett skatteparadis?