Och beslut fattades- Försäkringskassans service räddad!

Wiwi-Anne Johansson, vår riksdagsledamot som sitter i Riksdagens socialförsäkringsutskott, kämpade hårt för att rädda försäkringskassans service i hela landet.

Så här skrev Wiwi-Anne förra veckan i sin blogg:

Räddad service

Försäkringskassan har den senaste tiden flaggat för att man tvingas lägga ner de lokala servicekontoren om regeringen genomför sina hårdhänta besparingar. Men de rödgröna partierna i riksdagens socialförsäkringsutskott la idag fram ett sk utskottsinitiativ som innebär att regeringen tvingas komma med en lösning på hur försäkringskassan även i fortsättningen ska kunna ha lokala kontor. Ett formellt beslut fattas nästa tisdag.

De lokala servicekontoren är väldigt viktiga för många människor. Alla har inte dator eller skrivare att skriva ut blanketter på. Och att sitta i telefonkö när man, som många unga, bara äger en mobiltelefon kan bli dyrt. Även personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter är beroende av de lokala servicekontoren. Att vi rödgröna nu troligtvis lyckas stoppa nedläggningen av försäkringskassans lokala kontor är därför en stor framgång och en förutsättning för en demokratisk välfärd.

/wiwi-anne