Världens bästa sjukvård -En kampanj från Vänsterpartiet

Kampanjhemsidan:

Vänsterpartiet vill att Sverige ska ha världens bästa sjukvård. Om det ska bli möjligt, då måste också de skattepengar som vi betalar till sjukvård gå till just sjukvård. Så är det inte idag. Varje år hamnar minst 4 miljarder skattekronor någon helt annanstans. Istället för att betala sjuksköterskor åt patienter så betalar våra skattepengar poolskötare åt aktiespekulanter. Sverige har nämligen beslutat att vem som helst som har pengar får köpa svensk sjukvård. Det är ett beslut som vi är nästan ensamma om i hela världen.

De privata företag som köper upp vår sjukvård har oftast enbart ett intresse av att skapa så stora vinster som möjligt. Vinster får de genom att skära ner på ”kostnader” som till exempel personal. De ser också till att få de patienter som de kan tjäna mest pengar på, därför ser de till att sortera bort fattiga, äldre och sjuka.

Den mesta sjukvården i Sverige som ägs av privata företag ägs av så kallade riskkapitalbolag. Det är bolag som har som affärsidé att köpa sjukvård och sen blåsa upp aktievärdet genom att avskeda personal och köpa upp andra företag. Sen säljer man sjukvården vidare, tar mellanskillnaden och sticker. På det här sättet har mycket av den svenska sjukvården bytt ägare de senaste åren. Dessutom har de flesta riskkapitalbolag skattesmitning som affärsidé. Många av riskkapitalbolagen är skrivna på Jersey eller Guernsey eller något annat skatteparadis för att komma undan skatt. Man lever alltså på svenska skattepengar men gör allt för att slippa betala skatt själva.

Ryktet går i finanskretsar nere i Europa att det går att tjäna stora pengar på svensk sjukvård. Ett rykte som dessvärre stämmer. Det är dessutom en investering som är helt okänslig för ekonomiska konjunkturer. Även om det är finanskris så blir ju folk sjuka och vi fortsätter att betala skatt.

Allt det här måste självklart få ett slut. Och det är bråttom, svensk sjukvård blöder skattepengar varje dag. Vi måste vårda varje skattekrona och se till att vi får bästa möjliga sjukvård istället för högsta möjliga vinst. För dom 4 miljarder kronorna som varje år försvinner från sjukvården så skulle vi till exempel kunna anställa 10 000 sjuksköterskor.

Att vården blir privat istället för gemensam får också andra konsekvenser. Privata vårdcentraler brukar till exempel alltid öppna i rika bostadsområden där människor är mindre sjuka. På det sättet ökar man orättvisorna ytterligare mellan rika och fattiga bostadsområden.

På senare år har det också skett en explosionsartad ökning av privata sjukvårdsförsäkringar. Om du har råd kan du numera betala en summa i månaden till ett försäkringsbolag och när du blir sjuk så har du en gräddfil till privat vård. Vi håller alltså på att få en sorts vård för rika och en annan sorts vård för fattiga i Sverige.

Vänsterpartiet kräver stopp för privata vinster i vården och stopp för ytterligare privatiseringar. Bara då kan vi bygga världens bästa sjukvård. För alla.