V-Mölndal: Starta en Bostadsförmedling i Mölndal!

Sist när frågan var upp i kommunfullmäktige var i januari 2007 efter ett antal turer och avslag från den borgerliga majoriteten, från det att den inlämnades september 2004. Har nu frågan aktualiseras igen. Bostadssituationen och fördelningen av bostäder är pressande och att få en bostad är mer ett lotteri för de bostadssökande. I samband med ett antal nya bostadsområden tillkommer kan en bostadsförmedling göra en bättre fördelning, skriver Vänsterpartiet i Mölndal i en motion vid sista kommunfullmäktigemötet för året.

– En Bostadsförmedling som inrättas nu kan naturligtvis konstrueras på ett sådant sätt att bland de bostadssökande inte kommer att finnas personer som inte aktivt söker bostad, säger Vänsterpartiet och kräver: att en kommunal Bostadsförmedling inrättas i Mölndal. I princip skulle detta innebära en självfinansierad bostadsförmedling.

Mölndal hade en Bostadsförmedlingen men den avskaffades för flera år sedan. Nu när Mölndal kommer att ha ett stort byggande av bostäder genom förverkligandet av planer för till exempel Kvarnbyvallen, Åby och Papyrusområdet är behovet av en väl fungerande bostadsförmedling med sina många fördelar allt större.

Varje lägenhet som byter hyresgäst skapar långa flyttkedjor. Därmed skapas det en situation där många kan hitta rätt boende med tanke på läge, storlek och pris.

Detta kan förbättra för de unga som söker sig ut på bostadsmarknaden för första gången. Det är också viktigt att föräldrar som skiljer sig kan bo nära varandra så att barnen lätt kan ha tillgång till sina båda föräldrar och att båda föräldrarna behåller en aktiv kontakt med sina barn eller ungdomar.

Idag vet kommunen mycket lite om vad invånarna önskar sig för bostäder. En bostadsförmedling kan också ge viktig kunskap om behov och efterfrågan på bostäder.

För den enskilde kan det vara svårt att aktivt söka hos ett stort antal fastighetsägare och privata bostadsförmedlare. Dessutom skulle det kunna vara en avlastning för de lite mindre fastighetsägarna att kunna få hjälp med uthyrning av lägenheter istället för att hålla egen administration.

Vänsterpartiet Mölndal. För mer information kontakta:

Ana Maria Stuparich Åke Nises Marie Lindkvist

Läs mer om turerna kring motionen om en bostadsförmedling i Mölndal: