V-kandidater till Regionfullmäktige: Nya jobb i den offentliga vården krävs!

Centerpartiets affischer pryder landet med texter om företagare i foppatofflor. Det sägs att nya vårdföretagare skapar nya jobb. Är det så? Låt oss använda ett konkret exempel.

Tänk dig att du stuvar om i köket hemma. Du flyttar finservisen från ett skåp till ett annat. Skulle du då säga: ”Jag har fått tolv nya tallrikar.” Nej, för vem skulle säga något så dumt? Tolv tallrikar i annat skåp är fortfarande tolv.

Men Centerpartiet räknar just så. På braskande affischer över hela landet står det att det behövs nya vårdföretag som skapar nya jobb. Överallt kan vi läsa om vilken tillväxtbransch de nya vårdföretagen är. Även näringslivets organisationer pumpar ut både artiklar och rapporter som försöker hävda att privat vård skapar nya jobb. Privata vårdcentraler poppar upp som svampar, gynnade av den borgerliga regeringen.

Fler jobb? Nej, inte alls. Bara annan drift.

25 000 jobb har försvunnit i kommuner och landsting de senaste åren. Arbetslösheten bland kvinnor ökar kraftigt när neddragningar och privatiseringar får effekt. Två tredjedelar av dem som blivit arbetslösa senaste året är kvinnor. En del av detta beror på privatiseringar av vård och äldreomsorg. Men inte ett enda nytt jobb har skapats. Tvärtom – det är arbetslösa sjuksköterskor och undersköterskor som idag bekostar utbetalandet av aktieutdelningar till Jersey eller Frankrike.

Att privatisera vård skapar inga nya jobb. Nya jobb skapar vi genom att anställa mer personal i vården, förskolan och äldreomsorgen. Det är betydligt bättre jobbpolitik än att låtsas på reklamaffischer. Det är respektlöst mot den offentliga vårdens anställda att vinkla frågan på det sätt som Centerpartiet gör.

Annette Ternstedt, Peter Spjuth och Jan Alexandersson (v), kandidater till regionfullmäktige