I Bohuslän firar Vänsterpartiet 1:a maj i Uddevalla och Mölndal

Årets 1:a maj insamling går till det västsahariska folkets kamp för frihet, via föreningen Emmaus Stockholm.Västsahara har sedan slutet av 1970-talet varit ockuperat av Marocko.
Sedan maj 2005 har det marockanska förtrycket mot den västsahariska befolkningen i de ockuperade delarna ökat markant.

Läget i de västsahariska yktinglägren i Algeriet är desperat. Flyktinglägren har sedan ockupationen blivit mer eller mindre permanenta och har blivit beroende av FN:s hjälpsändningar. Klimatet i området är extremt då temperaturen pendlar mellan sträng kyla och kvävande värme. Flyktingarna är därför i stort behov av kläder (både vinter- och sommarkläder), ltar och naturligtvis även förnödenheter som mat.
Emmaus Stockholm är en ideell förening som arbetar med praktiskt och politiskt solidaritetsarbete sedan drygt 40 år tillbaka. I Sverige samarbetar Emmaus Stockholm bland annat med Föreningen Västsahara och Västsaharaaktionen, där till exempel Ung Vänster tillhör medlemsskaran. Emmaus Stockholm samarbetar med den västsahariska befrielserörelsen Polisario och har skickat kläder och kontantstöd till de västsahariska
yktingarna sedan 1979.

Vänsterpartiets 1:a maj- och kongressinsamlade pengar kommer att delas mellan yktinglägren och det ockuperade Västsahara. I lägren kommer pengarna slussas till den västsahariska kvinnoorganisationen UNMS. Den andra hälften av de insamlade ska gå till att stärka kampen i det ockuperade området, som av förklarliga skäl måste vara underjordisk.

Stöd kampen för ett fritt Västsahara; sätt in pengar på internationella stödfonden
(pg 67 71-0)! Märk talongen ”Västsahara”.

1:A MAJ 2010 I BOHUSLÄN

Uddevalla

Plats: Margretegärdeparken – Uddevalla
Tid: 13.00 –