Vänsterpartiets årsmöte för rödgrön majoritet i Mölndal

V:s årsmöte under söndagen visar på hög aktivitet i Mölndal, inte minst märks detta på det stundande valet som är i antågande, vilket gör att temperaturen höjs väsäntligt i debatterna. I vart fall var årsmötet på Villa Aurora i Mölndal ganska välbesökt. I valet av ordförande  för partiet i Mölndal omvaldes Ronny Lindqvist. Ordförande för årsmötet var Hamsa Demir, som under de senaste fem åren är ombudsman i Bohuslän, men bor i Partille, hade fullt upp att styra upp mötet

Vänsterpartiet i Mölndal är en stabil organisation och med tanke på vad som kan göras så har partiet en diger verksamhet både i partiarbetet och i den kommunala gruppen.

När man tittar igenom partiets verksamhetsberättelse, så sponsrar partiet damfotbollslaget Jitex med 5400 kronor om året. Partiet är stödmedlem i Kvinnojouren Frideborg, Folkteatern, Föreningsarkivet, RSMH och Brottsofferjouren. Man är också ute på lördagar och marknadsför vad partiet vill, bl.a. är partiet mycket kritisk till förslaget om nytt centrum i Mölndal och förordar en annan lösning, som också bygger på en upprustning av centrummet, men inte i den omfattningen som nu föreslås. Under året har EU-valet föregått med ett antal aktiviteter. Vidare har Riksdagsledamot Hans Linde (V) varit och talat i Mölndal den 12 december.

I kommunfullmäktige har vänsterpartiet fyra ordinarie och två ersättare. Med tanke på antalet ledamöter som vänsterpartiet har så har partiet varit mycket aktivet och fullmäktigegruppen har vuxit i kompetens, vilket framgår av verksamhetsberät-telsen, som Kommunstyrelseledamot Åke Nises drog på årsmötet. Att sitta i kommunala förvaltningar under kristider kräver mod och styrka. Mitt under verksamhetsåret tar kommunfullmäktige ett sparbeting på totalt 50 miljoner kronor och pressar nämnder och förvaltningar till det yttersta föra att spara, som leder till mindre personal. I samband med att man lade ramarna i juni månad presenterade vänsterpartiet och miljöpartiet höj skatt med 30 öre för att täcka upp det nödvändigaste. Senare fick kommunen 45 miljoner, vilket förändrade det ekonomiska läget. Vänsterpartiet har i ett yttrande om bostadsförsörjningen lagt ett bostadsförsörjningsprogram med en kraftig ökning av hyresboende. Situationen är katastrofal för all de ungdomar som står utan bostad och betalningsmöjligheter, vilket vänsterpartiet påpekar och bevakar när stadsplaner tas fram.

Styrelsens sammansättning

Några större förändringar i styrelsen för vänsterpartiet i Mölndal blev det inte. Styrelsen består av fem ordinarie och fyra suppleanter. Vid detta årsmöte omfattade valet val av ordförande och en ledamot. Ronny Lindqvist omvaldes som ordförande för ytterligare två år och ledamot Lennart Svensson också omvald. Övriga som har ett år kvar är kassör Annika Jansson, Eva Magnusson och Ana Maria Stuparich.

Suppleanter som blev valda är Wiwi-Anne Johansson, som även sitter i Riksdagen, Holger Cannerfors, Marie Lindqvist och Jerker Halling.

Övriga val

Val av ombud till Distriktets årskonferens den 20-21 mars i Ljungskile utsågs. I första hand valdes representanter ur styrelsen. På denna årskonferens skall namnen till riksdagen och till Regionslistan fastställas samt ombud till Partikongressen.  Kongressen inleds på Gävle Konserthus fredag den 7 maj och avslutas söndagen den 9 maj. Bland de som nomineras från Mölndal kan nämnas Marie Lindqvist, Ana Maria och Jerker Halling. Till Riksdagen har nominerats Wiwi-Anne Johansson, som nu sitter i riksdagen och Marie Lindqvist. Till Regionlistan nominerades Ronny Lindqvist, Ana Maria Stuparich, Mari Lindqvist och Holger Cannerfors.

Den 7 mars fastställs den kommunala listan

Enligt uppgifter från valberedningens sammankallande, Jan Jonsson så verkar intresset för att delta på den kommunala listan ganska stort och den 7 mars skall vänsterpartiet i Mölndal ta ställning till vilka som skall stå på den kommunala listan. I vart fall andas en optimism inom partiet för att kunna få in fler ledamöter i stadshuset, och i all synnerhet få en rödgrön majoritet efter valet.

Men det fordrar kraft och engagemang från medlemmar och intresserade, vilket inte fattades på årsmötet, som avslutades med Internationalen.