Intensivt arbete mot våld mot kvinnor

EU – brevet, ett nyhetsbrev från Vänsterpartiet

Nr: 14

Vänsterpartiet ordnade förra veckan två seminarier om våld mot kvinnor. Det var ett med temat Sexism in the world, som handlade om fysiskt och psykiskt våld mot kvinnor. Det andra handlade om arbetet för att få till ett EU-direktiv om Våld mot kvinnor. ”Båda seminarierna gick väldigt bra, tack vare alla engagerade medverkande,” säger Eva-Britt Svensson.

EU-stöd till Volvos uppsagda
EU-parlamentet godkände på onsdagen att 9.8 miljoner euro från EU:s globaliseringsfond används till uppsagda på Volvo personvagnar. ”Jag skulle hellre se att vi behåller pengarna i Sverige från början, så EUs budget kan minska. Men eftersom fonden nu finns så röstade jag motvilligt ja,” säger Eva-Britt Svensson.

Dawit Isaak måste friges: Frys EU:s bistånd till Eritrea!
Förra veckan hölls ett seminarium i Europaparlamentet för Dawit Isaak arrangerat av FP, V, MP och S. ”Det är dags för EU att stoppa, frysa, sitt bistånd till Eritrea så länge regimen systematiskt och medvetet bryter mot de mänskliga fri- och rättigheterna,” säger Olle Schmidt och Eva-Britt Svensson.

Svek mot de fattiga
”Det svenska ordförandeskapet får högt betyg när det handlar om den praktiska organisationen. Tyvärr kan jag inte säga samma sak när det gäller ordförandeskapets politik.” Det sa Eva-Britt Svensson i plenum inför Fredrik Reinfeldt och Cecilia Malmström på onsdagen.
”Sverige brukar vara ett föredöme på området men nu har vi istället sett passivitet – och det är särskilt allvarligt när kommunikationsfriheten för medborgarna hotas – Telekompaket, datalagringsdirektiv och så det hemliga ACTA-avtalet.”
”Det andra området handlar om klimatet och sveket mot fattiga länder att använda biståndspengar till att åtgärda de värsta skadorna vi i den rika världen står för. Trots klimatkonventionen, Baliplanen och Kyotoprotokollet som säger att pengar till klimatfinansiering ska var nya och additionella. Det är de mest utsatta som återigen få stå för notan och betalningen. Det är de som saknar rent vatten, de malariahotade, HIV-drabbade och framför allt världens fattigaste kvinnor och barn som drabbas. Det finns bara ett ord för en sådan politik mot den fattiga världen och ordet är skamligt!”

EU-parlamentet vill ha ”mjölkfond”
EU-parlamentet röstade på torsdagen ja till EU:s budget för 2010. Parlamentet vill mot rådets vilja införa en ny permanent mjölkfond. Dessutom vill de satsa mer pengar på kamp mot illegal invandring och att avvisa flyktingar. Eva-Britt Svensson röstade nej till budgeten: ”En fond för att stödja mjölkbönder i EU förstärker den nuvarande jordbrukspolitiken som är ineffektiv, orättvis mot bönder i fattiga länder och dessutom förstör klimatet med all djuruppfödning. Mer pengar till repressiva åtgärder mot flyktingar kan jag inte heller stödja. Pengarna borde gå till åtgärder som förbättrar villkoren i de länder flyktingarna kommer ifrån.”