Vänsterpartiet satsar för jobb i Västra Götaland

Vänsterpartiets förslag till budget 2010 för Västra Götalandsregionen. Måndag 25 maj presenterade Vänsterpartiet sitt förslag till budget för 2010 och flerårsplaner. Budgeten bereds i Regionstyrelsen 26 maj och beslutas i regionfullmäktige 15-16 juni.

Pressmeddelande:

Västra Götalandsregionen har drabbats hårt av den svåra ekonomiska kris som råder och skatteunderlaget förväntas sjunka ytterligare under de närmaste åren samtidigt som regeringen minskar stadsbidragen. Vänsterpartiet lägger en budget som förhindrar att vi behöver göra neddragningar. Istället prioriterar de att genom en skattehöjning på 20 öre genomföra satsningar för att mildra krisens effekter på verksamheten och för att satsa på att nya, långsiktiga jobb i regionen. Vänsterpartiet väljer också att tydligt visa att klimatfrågan är idag den viktigaste och mest avgörande frågan för framtiden.

Många undrar förstås om det utöver sjukvården finns resurser av betydelse för utveckling som gör skillnad mellan partierna. Det entydiga svaret är ja, trots att det ekonomiska utrymmet har åderlåtits genom alliansregeringens minskade statsbidrag till kommuner och landsting, samma regering har dessutom sänkt skatten för de högavlönade med cirka 80 miljarder, säger Sören Kviberg (v), oppositionsråd

Vänsterpartiet vill satsa under planperioden:

″         Specifika satsningar på att nå jämställda löner: 150 miljoner

″         Nya jobb genom satsningar på "gröna jobb": 100 miljoner

″         Sjukvården: 300 miljoner

″         Klimatsatsningar 99,5 miljoner

″         Folkhögskolorna 5 miljoner

Själva kärnan i visionen om det Goda livet i Västra Götaland är att det finns jobb och framtidstro. Därför lägger vänsterpartiet ett budgetförslag för fler och bättre jobb samtidigt som vi föreslår omedelbara insatser för att aktivt motverka ett överhängande hot om klimatförändringar, menar Kviberg.

Här kan budgeten laddas ner.