Vänsterpartiet Bohuslän diskuterar Västra Götalands regionutveckling

Representantskapet för Vänsterpartiet Västra Götaland har beslutat att vänsterpartiet behöver diskutera och konkretisera sin politik på området regionutveckling. Hur skall vi nå ett ”Socialt och ekonomiskt hållbart Västra Götaland”? På måndagskväll den 23 februari, kl 18.30 på Villa Aurora i V:s partilokal i Mölndal blir första träffen som kanske kan ge svar på frågan. Besöksadress: Vänsterpartiet Mölndal, Störtfjällsgatan 112, Mölndal

Första träffen blir den 23 februari kl 18.30 på Villa Aurora i V:s lokaler i Mölndal. Nästa diskussionsdatum är måndagen den 9 mars, kl.18.30 på samma plats. Alla är välkomna att delta i diskussionen kring framtidens Västra Götaland.

Representantskapet för Vänsterpartiet Västra Götaland har beslutat att vi behöver diskutera och konkretisera vår politik på området regionutveckling. Detta ska vi göra genom att formulera vårt eget regionutvecklingspolitiska program som så heltäckande som möjligt ska beskriva vår politik. Det handlar om ett flertal olika områden såsom kultur, miljö, sysselsättning, folkhälsa och inbegriper ett flertal olika perspektiv. Det är alltså ett omfattande och otroligt spännande arbete som vi i Vänsterpartiet Västra Götaland ska göra.

Arbetet med att forma detta program skall utföras i form av studiecirklar i våra distrikt. Studiecirkeln utgörs av två träffar under februari-mars och för att kunna konkretisera debatten och för att systematisera protokollen har representantskapet beslutat att huvudtemat för diskussionen ska vara hållbar utveckling. Detta begrepp ska vi vid respektive möte knytas till social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Därmed kan vi få en konkret diskussion utan att göra avkall på bredden i debatten.

Studietema den första kvällen

Social och ekonomisk hållbarhet – innebärande frågor kring folkhälsa, kultur och mångfald och jämställdhet. Vi kommer att diskutera hur vi i vänstern definierar tillväxtbegreppet hur vi skapar förutsättningar för en bra arbetsmarknad – kollektivtrafikens betydelse för att hela vår del av regionen skall leva m.m.

Mer information:

Jan Alexandersson, tel. 0706 61 41 74, [email protected]