Ny aktion mot våld mot kvinnor

Eva-Britt Svensson genomförde idag en ny aktion med kvinnor som sminkats för att visa effekter av våld. Aktionen ägde rum under en session på EU-parlamentet i Bryssel.

Avsikten är att få ledamöter att skriva på Svenssons skriftliga förklaring. Om och när en majoritet skriver på så ger parlamentet sitt officiella stöd till UNIFEMs kampanj Say NO to Violence Against Women. Se även http://www.unifem.org/campaigns/vaw/ och http://www.facebook.com/home.php?#/group.php?gid=47539585218

EU sviker sitt löfte
2007 lovade EU:s regeringschefer att minska utsläppen av växthusgaser med 20 procent fram till 2020. Det löftet backar nu EU ifrån, anser Eva-Britt Svensson. Hon talade idag inför EU-parlamentet om EU:s så kallade klimatpaket. Hon kritiserade överenskommelsen mellan det franska EU-ordförandeskapet och parlamentets större grupper om koldioxidutsläppen från bilar. Hon anser också att förhandlingarna om utsläppshandel är på fel väg, där mycket av utsläppsminskningarna ska ske i utvecklingsländer. "Och svenska regeringen: ni är dom som har tryckt på mest i rådet om att majoriteten av utsläppsminskningarna inte kommer att äga rum på hemmaplan. Ni har tydligt bevisat att ni inte tar klimatproblematiken på allvar när ni väljer denna genväg," sa Svensson.

EU-parlamentet kräver minskad köttkonsumtion
Minska köttkonsumtionen, särskilt i den rika världen. Det kräver nu EU-parlamentets klimatutskott, och påpekar att djuruppfödningen och köttindustrin står för 18 procent av världens utsläpp av växthusgaser. "Köttindustrin är en av världens största klimatbovar. Det känns smått historiskt att få sådant brett stöd för kravet på en minskad köttkonsumtion," säger Jens Holm. "Nu är det dags för konkreta åtgärder för att minska köttkonsumtionen: mer vegetariskt i offentlig upphandling, avskaffande av EUs köttsubventioner, informationskampanjer och en köttskatt."

Inga verkliga åtgärder mot bilindustrin förrän 2019
De stora politiska grupperna i EU-parlamentet kom på måndagskvällen överens med ministerrådet om utsläppskrav för personbilar. "Det här avtalet innebär att bilindustrin i princip kan fortsätta att släppa ut som vanligt fram till 2019. Det är förfärligt," säger Jens Holm, som har förhandlat som ende svensk i EU-parlamentets delegation. "Om inte den europeiska bilindustrin ska ta större ansvar än detta hur ska vi då kunna övertyga andra länder i världen? Jag är förvånad och besviken över att miljöminister Andreas Carlgren och den svenska regeringen stöder detta urusla förslag."