Ett regnig 1-Maj samlade ett 70-tal åskådare i Mölndal och lika många i Uddevalla

Marianne Ericsson, PS, och Anders Dejke, V-Uddevalla var talare på Margretegärdeparken i Uddevalla.
I Mölndal talade Wiwi Anne Johansson, Riksdagsledamot, Åke Nises, V-Mölndal och Jonas Kårlin, UV.

Här är Wiwi AnneJohanssons tal

Kamp för svenska modellen

1 maj i Mölndal på Alberts Torg i ok vårväder. Huvudteman i mitt tal var kampen för att få behålla den svenska modellen och inte låta juristerna i EU bestämma. Tillbaka till forntiden för kvinnorna gäller för regeringen.

Läs hela talet

Kamrater, mötesdeltagare

Mitt första förstamajfirande minns jag bara delar av. Det var många år sedan. Men jag minns att det var kallt och jag vet alldeles bestämt att det var i Trollhättan. Vem som talade då minns jag inte men det har blivit många förstamajtåg sedan dess och många minnen. Jag minns C-H Hermansson särskilt. C-H talade i Maria Alberts park i Trollhättan. Det var en sådan förstamaj – med tal av C-H i Trollhättan som jag på allvar förstod att politik är viktigt – också för mig. Det var då jag förstod att politik är något för alla – att politik formar våra liv – att vi formar politiken – tillsammans. Det var då jag på allvar förstod att hjärtat faktiskt sitter till vänster. Att vänsterpolitik är riktigast. Att en annan värld är möjlig. Att tillsammans är förändring möjlig.

Från Maria Albert Park i Trollhättan till Alberts Torg i Mölndal har många år passerat. Några här firar kanske 1 maj för första gången – andra har gjort det i decennier. Oavsett vilket förenas vi här i dag i Mölndal. Vi förenas med 1 maj-demonstranter världen över i en dröm om att en annan värld är möjlig. Det låter högtidligt – men 1 maj är en högtidlig dag.

Kamrater, mötesdeltagare
1 maj är en dag för internationell solidaritet och vi firar 1 maj i år därför att vi vägrar låta USA bestämma vilken värld vi vill ha, vi vägrar tillåta borgerliga ledarredaktioner att sätta gränser för våra drömmar, vi accepterar inte att liberala ekonomer avfärdar vår kamp som orealistisk. Vi vill värna demokratin och i demokratins namn värna ordets makt.
”USA:s ockupationer och den svenska utrikespolitiken, hade inte varit möjlig att försvara utan ett stort mått av nyspråk. Plundring av ett lands naturresurser beskrivs som demokratisering. Hemliga fängelser ett försvar för de mänskliga rättigheterna. Ockupation är frihet. Bombmattor är befrielse. Krig är fred. Det är ett nyspråk som skulle imponerat på Storebror i George Orwells bok 1984.”
Så sa min partikamrat Hans Linde i sitt tal på femårsdagen av USA:s krig mot Irak. Träffsäkert formulerat.
Den borgerliga regeringen påstår att det inte längre pågår en väpnad konflikt i Irak och skickar tillbaka irakiska flyktingar. Utvisningar som tillfälligt stoppats av Jordanien som kräver visum. Idag finns bara en flygväg till Irak. Den går via Amman i Jordanien. Irakier i Sverige som ska utvisas får en tillfällig frist. En tillfällig frist i avvaktan på att skickas till Irak där kriget pågår – sedan fem år. USA:s bombanfall i Irak ökade med 500 procent förra året.
USA:s ockupation av Irak är ingen befrielse. Hemliga fängelser inget försvar för de mänskliga rättigheterna. Krig är krig och inte fred. Vi har samlats denna 1 maj här i Mölndal och världen över därför att vi har drömmar, därför att vi tror på fred, demokrati och rättvisa och solidaritet.

Kamrater, mötesdeltagare

Vi har en moderatledd regering och det märks. Det är samma gamla höger som alltid. Att det inte är ett nytt arbetarparti är uppenbart. Att vara mer höger än gamla högerpartiet kan bara nya centerpartiet tävla om – Stureplanscentern med Maud Olofsson i spetsen. Tillsammans ser de som sin främsta uppgift att tjäna de rika och bekämpa de fattiga, pensionärer och sjuka.
I Sverige pågår en jakt. Det pågår en jakt på sjuka. Det pågår en jakt på arbetslösa. Det pågår en jakt på våra kollektivavtal. Det pågår en slakt på vår gemensamma egendom. Våra gemensamt ägda företag säljs ut. Skolor reas ut till hugade rektorer och lärare till vrakpris. Svenska folket vill inte göra om fler kommunala skolor till friskolor. Enligt en undersökning som fackförbundet SEKO gjort och som presenterades i GP igår tycker 64 procent av svenska folket att det är ett dåligt förslag. Närmare 80 procent vill att staten ska bygga ut vår gemensamma infrastruktur. Regeringen saknar stöd för sin politik.
Klimatförändringarna möts med fler motorvägar och färre järnvägsbyggen. Klimatberedningens arbete – där jag själv deltog – kastades i soppåsen innan den var färdig. Internationella forskningsrådets rekommendationer för hur mycket fisk som kan tas upp negligeras. Sista torsken har snart dragits upp men jordbruksministern slår dövörat till för forskarnas rop om stopp för torskfiske. För i Sverige regerar marknaden. I EU regerar marknaden.
De riktigt rika ska ha mest. Det är dessa, de rikaste, denna överklass som nu får sina hem städade – med hjälp av våra skattepengar. Lågavlönade kvinnor ska återigen ta rätt på skiten hemma hos förmöget folk innan de går hem till sig och utför samma syssla. Eller är det någon som tror att en lågbetald städerska kommer att ha råd att anlita en annan städerska till sitt eget hem? Nej, en så tokig tanke. Men det var väl inte heller själva idén. Men så förstärks istället klassamhället. Det är det som är själva idén.

Kamrater, mötesdeltagare

I det nya tuffa Sverige växer klyftorna med rasande fart. Sjukdom är numera saklig grund för uppsägning. Efter sex månader kan du sägas upp. Så håll dig frisk – och lönsam, lille vän.
Aftonbladet skriver om Heidi som ramlat i en trapp och skadat foten. Av Försäkringskassan får hon veta att hon kan jobba med foten i högt läge. Det kunde hon inte. Heidi gick två månader utan sjukpenning.

Sandra, fick gå på kryckor av smärtor vid graviditet men fick nobben av Försäkringskassan. Försäkringskassan tyckte hon kunde fortsätta sitt jobb som personlig assistent. Det kunde hon inte.

Men så förbättrar Försäkringskassan och regeringen sin statistik. Ohälsotalet har sjunkit med tio procent sedan december 2006. Tacka för det. Men är det samma sak som att vi blivit friskare? Nej, men piskade. Sjuka ska jobba – eller trilla ur statistiken.

Piskade blir också de deltidsarbetslösa. 260 000 är deltidsarbetslösa – de flesta kvinnor – de flesta ofrivilligt deltidsarbetslösa. De allra flesta jobbar inom vården. Fler kvinnor än män arbetar deltid men vill inget hellre än ha jobb på heltid. Nu kan den som tidigare haft heltid men ofrivilligt tvingats till deltid inte stämpla upp till heltid mer än 75 dagar.
Vad blir då valet – stämpla på heltid eller lön på deltid? Regeringens arbetslinje är krokig och cynisk.

Kamrater, mötesdeltagare

Regeringens cyniska politik har skapat en stor grupp nyfattiga. Gruppen domineras av kvinnor. De har fått sänkt sjukpenning, lägre a-kassa, kortare a-kasseperiod för den som inte får heltid. Men rika slipper förmögenhetsskatt och förmögna friska män får skattesubventionerad hemhjälp. Detta kamrater – är helt absurt. Opinionssiffrorna talar sitt tydliga språk – men regeringen ångar på.

Nej, Sverige behöver en regering som tar strid för höjda löner till kvinnor som är felavlönade.

Men när det nu bränner till och Vårdförbundet tar strid för rättvisa löner är det tyst. Vårdpersonal har subventionerat välfärden med sina egna låga löner länge nog. Nu får det vara slut på rean! Vi politiker måste ta vårt ansvar som arbetsgivare och se till att höja kvinnors löner. Stå på er syrror! Ni har stöd av svenska folket.

Skattesänkningarna har det inte. Mer än 90 procent av svenska folket vill hellre ha bättre kvalité i äldreomsorgen än sänkt skatt. Samma gäller för skola och sjukvård. Mer än 90 procent vill ha bättre kvalité i skolan och sjukvården istället för sänkt skatt. Det visar en undersökning som Sveriges Kommuner och Landsting genomförde nyligen. Men regeringen tutar på och fryser bidragen till kommuner och landsting.

Kamrater, mötesdeltagare

Sverige behöver en regering och en politik för jämställdhet. Regeringen Reinfeldt gör tvärtom och jämställdheten går kräftgång. Närmare 60 procent av skattesänkningarna går till män. Finansminister Anders Borg har själv sagt att han mer eller mindre ser det som en förutsättning att en lågavlönad kvinna är gifte eller sambo med en högavlönad man.

Hemmafrun ska tillbaka och subventioneras via skatten. 3000 kronor i månaden för den som stannar hemma. Tror någon i regeringen att en man stannar hemma för 3000 i månaden? Tror någon i regeringen att en ensamstående mamma kan klara sig på 3000 i månaden?

Det är jämmerligt ställt med regeringens jämställdhet. Det här är regeringen som tycker det räcker att byta skyltar på övergångsställen. Herr Gårman byts till Fru Gårman. Det tycks vara ett riktmärke också för regeringens jämställdhetspolitik. Regeringens syn på jämställdhet är i sanning sorglig.

Därför demonstrerar vi tillsammans denna 1 maj.

Kamrater, mötesdeltagare

När facket tar strid för sina medlemmars rättigheter kallas det maffiametoder. Och det är kanske inte så konstigt att fackligt arbete och kollektivavtal känns lite jobbigt om man aldrig behövt fackets styrka bakom sig för att få en värdig lön och rimlig arbetsmiljö.

Men just nu står hela den svenska modellen med kollektivavtal på spel. För den antifackliga regeringen får finfin hjälp av EU i jakten på att sänka lönerna och försvaga de fackliga organisationerna. EG-domstolen har i tre domar – Lex Britannia, Lavaldomen och Rüffertdomen, slagit fast att det är helt i sin ordning att arbetsgivarna konkurrerar med låga löner.

Lavaldomen innebär att EU begränsar strejkrätten, att EU är emot principen om lika lön för lika arbete, att kollektivavtalen försvagas, att lönerna i Sverige pressas nedåt, att facken försvagas och företagens makt på arbetsmarknaden ökar rejält.
Vänsterpartiet har som enda parti krävt att Sverige måste få juridiskt bindande garantier för den svenska kollektivavtalsmodellen innan vi kan godkänna EU:s nya fördrag – Lissabonfördraget.

För mig och alla vänsterpartister är det oacceptabelt och obegripligt att letter, polacker eller rumäner som jobbar i Sverige ska tjäna mindre än hälften av vad en svensk arbetare tjänar. Varför ska balter och polacker som arbetar i Sverige ha sämre arbetsförhållanden än svenska arbetare? Är det EU:s jurister som ska bestämma var gränsen för svenska kollektivavtal ska gå? Eller är det parterna på den svenska arbetsmarknaden

EU-domstolen sätter sig över både svenska och tyska lagar. EG-rätten sätter sig över internationella konventioner som utarbetats inom FN-systemet.

Reinfeldt och arbetsmarknadsminister Littorin hötter förstås med näven åt EU och kräver undantag för den svenska modellen i EU:s nya grundlag – Lissabonfördraget – som ska antas i höst? Att det var ironi – det förstod ni säkert. Nej, efter domen funderade regeringen i fyra månader och gav sedan direktiv till en utredare att analysera konsekvenserna av domen. Utredaren ska vara klar i mitten av december. Lissabonfördraget ska antas av riksdagen i höst. Regeringen vill alltså först godkänna fördraget. När det är gjort kan vi få reda på vad som händer med kollektivavtalen. Snacka om att köpa grisen i säcken – igen!

Men det är nu vi måste agera – i höst är det för sent.

Först reder vi ut det här med kollektivavtalen. Sen tar vi ställning till Lissabonfördraget. I den ordningen.

Vi i vänsterpartiet stod länge ensamma i vårt krav på undantag i fördraget. Men äntligen börjar saker hända.
Byggnads i Stockholm, Göteborg och Södra Skåne har vaknat. LO-distriktet i Stockholm och socialdemokraternas största distrikt, Skåne, kräver garantier för rätten till stridsåtgärder för att få till stånd kollektivavtal. Vi välkomnar detta.

Det är bra att vi i vänsterpartiet inte längre är ensamma i den kampen.
Ensamma klarar vi den inte – men tillsammans med LO och socialdemokraterna klarar vi det. Jag vägrar tro att socialdemokraterna säljer ut den svenska modellen och öppnar för lönedumpning – med öppna ögon. Regeringen gör det – mer än gärna. Vänsterpartiet gör det inte. Socialdemokrater – ni måste vakna – nu handlar det inte längre om EU:s regler för gurkor. Det handlar om den svenska arbetarklassens framtid.

Kamrater, mötesdeltagare

Med EU:s nya grundlag – Lissabonfördraget – utökar EU sin makt på 100 områden. Den största överflyttningen av makt från Sverige till EU sedan vi gick med 1995. Vi måste kräva undantag för den svenska modellen först. Annars är vår svenska modell historia.
Regeringen – och socialdemokraterna – säger nej till en folkomröstning om fördraget – vänsterpartiet vill fråga folket.

Kamrater, mötesdeltagare

Om vänsterns röst för rättvisa, jämställdhet, fred och solidaritet ska höras måste vi bli många som tillsammans som bär fram den. Vi som säjer att en annan värld är möjlig – vi vet att vi kan förändra världen. Men ibland känns det långt både till vår och till val. Våren har kommit. Nästa år är det val – EU-val – låt oss kämpa mot regeringens och mot EU:s angrepp på den svenska modellen. Den kampen måste vi vinna!
Vi ses på barrikaderna!
Tack för mig!