V-Mölndal: Alliansen i Mölndal har tappat greppet

Den senaste månadsrapporten visar på kraftiga avvikelser mot budget. Skatteprognosen visar ett minus på 19,2 miljoner kronor och nämndernas resultat är 23 miljoner kronor sämre än budgeterat. Alliansens skattesänkning i Mölndal visar vara helt fel, säger Lennart Svensson (v), ledamot i kommunstyrelsen och budgetberedningen.

Kan de minskade skatteintäkterna vara ett första tecken på att även denna regering har misslyckats med att få folk i arbete? Varför minskar annars våra beräknade skatteintäkter mitt i en högkonjunktur?

Alliansens skattesänkning i Mölndal visar sig vara helt fel. När regeringen inte kan leverera hade vi behövt dessa 22 mkr för den kommunala driften.

Vänsterpartiets budgetförslag gav 20,5 mkr mer till nämnderna. Då hade nämnderna haft medel för att kunna driva sin verksamhet som tidigare.

Nu kommer nämnderna att tvingas till drastiska besparingar för att tvingas vara i ekonomisk balans! Då har ännu inte effekten av minskad kompensation för avtalade löneökningar slagit igenom.

Prognos efter februari:

Arbets- och Familjestödsnämnden

-13,9

Barnomsorgs- och Utbildningsnämnd

-3,7

Gymnasienämnd

-2,7

Vård- och Omsorgsnämnd

-2,3

Skatteintäkter:

Slutavräkning skatt 2007

-7,7

Prognos 2008

-12,1

Vilka neddragningar detta innebär vet vi inte än, men invånarna i Mölndal kan förvänta sig betydligt sämre service och omvårdnad i framtiden!

Lennart Svensson (v)

Kommunstyrelsen och budgetberedningen