Professor om Vaxholm:Lika lön för lika arbete upphör att gälla

Domslutet i Vaxholmsmålet hindrar löntagarna att kräva lika lön för lika arbete i Sverige. Det konstaterade Jonas Malmberg, professor i arbetsrätt, på en hearing i EU-parlamentet 26 februari. ”Detta stärker min uppfattning att Sverige måste kräva ett juridiskt giltigt undantag i det nya Lissabonfördraget för att skydda kollektivavtalen och strejkrätten”, säger Eva-Britt Svensson.

Nr: 8

2008-03-14

110 EU-parlamentariker vädjar till Litauen
110 EU-parlamentariker skickade 4 mars ett budskap till Litauens parlament. De vädjar till parlamentet att avvisa ett lagförslag om totalt abortförbud. Eva-Britt Svensson, vice ordförande i parlamentets kvinnoutskott, har tagit initiativ till brevet. "Jag tycker att jag som folkvald har ett ansvar att stå upp för mänskliga rättigheter i vilket land de än är hotade" säger Svensson. "Ett totalt abortförbud hotar kvinnors rättighet att bestämma över sin egen kropp, det kan till och med hota kvinnors liv."

Fiskeavtalen "beklämmande nykolonialism"
EU-parlamentet godkände på tisdagen fiskeavtal med Guinea-Bissau och Elfenbenskusten. Fler än 50 fartyg från bland annat Spanien, Portugal och Frankrike ska få fiska tonfisk och annan fisk i de ländernas fiskevatten i minst fyra år. "EU misslyckas skändligen med att skydda Europas fiskevatten, och när vår fisk tar slut skickar EU sina fiskeflottor till fattiga länder för att fiska sönder bestånden där. Det är en beklämmande idioti och nykolonialism och förödande för framtiden." säger Jens Holm. "EU har fört en överstatlig fiskepolitik i 25 år, och detta är resultatet, säger Holm. Och värre blir det när ytterligare ett hundratal politikområden blir överstatliga med det nya Lissabonfördraget."

Biogas spar 90 procent av utsläppen
EU-parlamentet uppmanade på onsdagen kommissionen att ta fram ett direktiv om biogasproduktion från avfall. Jens Holm, stödjer initiativet. Han vill att biogas får en mer framträdande roll i arbetet för att göra transporter mer hållbara. "Biogasen spar hela 90 procent av utsläppen av växthusgaser," sa Holm i ett tal inför parlamentet. "Fler bilar och lastbilar skulle kunna rulla fram med biogas i tanken." "Ansvaret kan inte läggas ut på marknaden. För att fler bilar ska kunna köras på biogas behövs fler mackar där man kan tanka gas. Staten måste genom lagstiftning och temporära bidrag se till att mackarna tar sitt ansvar."

Journalist dömd till döden i Afghanistan
Journalisten Perwiz Kambakhsh har dömts till döden i Afghanistan för att ha ha spridit en artikel om kvinnors rättigheter i islam. Han hade laddat ner artikeln från Internet. Domarna ansåg att artikeln var ”hädisk” och dömde 22 januari 2008 Perwiz Kambakhsh till döden i enlighet med den islamiska sharialagen. "Aghanistans konstitution klargör rätten till yttrandefrihet," sa Eva-Britt Svensson i ett tal till EU-parlamentet på torsdagen. "Trots detta döms en 23-årig journalist Perwiz Kambakhsh till döden i en rättsvidrig rättegång. Nu måste EU och hela världen samlas kring kravet att frige Parwis Kambakhsh!"

Den fattige får betala det den rike förstör
Den stora orättvisan med klimatförändringarna är att det är de som smutsar ned minst som måste betala det högsta priset. Bangladesh släpper ut 0,2 ton koldioxid per invånare, USA hundra gånger mer: drygt 20 ton. Det framgår av vår nya skrift: Klimatförändringarna och utvecklingsländerna – Vem betalar priset?
Ladda ner skriften på www.vguengl.org
Eller beställ i tryckt version på epost [email protected]

Professor om Vaxholm:
Lika lön för lika arbete upphör att gälla
Domslutet i Vaxholmsmålet hindrar löntagarna att kräva lika lön för lika arbete i Sverige. Det konstaterade Jonas Malmberg, professor i arbetsrätt, på en hearing i EU-parlamentet 26 februari. "Detta stärker min uppfattning att Sverige måste kräva ett juridiskt giltigt undantag i det nya Lissabonfördraget för att skydda kollektivavtalen och strejkrätten", säger Eva-Britt Svensson.

Svensk EG-domare läser upp Vaxholmsdomen
Se på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=61u1RQ1_EgQ
Bilderna är hämtade från EUs mediaservice Europe by Satellite.

Varför tiger rådet och kommissionen om Vaxholm?

Vaxholmsdomen kommer att orsaka social dumpning. Det hävdade Eva-Britt Svensson, EU-parlamentariker i ett tal till EU-parlamentet på onsdagen. "Domstolen lämnar inget utrymme för tvivel – varför är kommission och råd passiva i frågan?" sa Svensson inför plenum.

Din prenumeration:

Ändra din prenumeration