Feminism, folkomröstning om Lissabonfördraget samt motstånd mot den borgerliga regeringens systemskifte stod på dagordningen när Ung Vänster Göteborg och Bohuslän höll årskonferens under helgen. Det är några av de frågor som Zandra Valencia Skogsfors, nyvald ordförande, ser som viktiga.

Hon valdes i samband med helgens distriktsårskonferens i Göteborg. Zandra Valencia Skogsfors säger att Ung Vänster ska synas och göra ännu mer för att kanalisera det breda missnöjet mot den borgerliga regeringen. Vårt mål är ett i grunden annorlunda samhälle än den som Reinfeldt försöker skapa, säger Valencia Skogsfors.

22-åriga Zandra Valencia Skogsfors från Göteborg är ny distriktsordförande för Ung Vänster Göteborg och Bohuslän. Till vardags driver hon en konstförening.

Den borgerliga regeringens systemskifte får hård kritik från Zandra Valencia Skogsfors. Hon menar att Moderaterna har gjort stora försämringar för arbetslösa och sjukskrivna och att dessa försämringar oftast drabbar kvinnor. Pigavdraget, eller avdraget för hushållsnäratjänster, reagerar hon också emot. Hon menar att det är ett avdrag som tvingar kvinnor, i första hand invandrarkvinnor, att tjäna välbeställda äldre herrar. Avdraget skapar också en låglönearbetsmarknad.
Vårdnadsbidraget är ytterligare ett borgerligt påfund hon kritiserar och kallar för ett skämt.
– 3 000 kronor per månad för att vara hemma och passa barn, det är ju en kvinnofälla. Det låser fast kvinnorna i  hemmet, säger Skogsfors Valencia.

Under konferensen diskuterade ombuden ett feministiskt strategidokument. Bland annat diskuterades feministiskt självförsvar, en fråga som Ung Vänster kommer att utveckla och satsa på ännu mer.

– Det är ett viktigt led i arbetet för feminism och jämställdhet. Det är ju egentligen en demokratifråga. De absurda skönhetsidealen, att kvinnors arbete nedvärderas och att män utövar våld mot kvinnor i form av misshandel och våldtäkter, innebär kraftiga begränsningar i kvinnors livsutrymme, både privat och ute i samhället. För oss är det personliga också politiskt. Därför arbetar vi med feministiskt självförsvar ute i skolor. Det stärker tjejerna, säger Zandra Valencia Skogsfors.

Från Ung Vänster kräver man också en folkomröstning om Lissabonfördraget, som är EU:s nya grundlag. Zandra Valencia Skogsfors varnar för att fördraget innebär att mer makt flyttas från Sverige, och det svenska folket, till EU.

– Fördraget kommer leda till superstat med en gemensam president, utrikesminister och en likriktat utrikespolitik. Sveriges självständiga röst kommer därmed att försvinna. Fördraget står också i skarp motsättning till resultatet från EMU-folkomröstningen där en klar majoritet av det svenska folket inte ville ha valutan. Med det nya fördraget kommer vi automatiskt att anslutas till valutasamarbetet. Det andas folkförakt, avslutar Skogsfors Valencia.