V-Mölndal: Ja till fria kollektivtrafikresor för personer över 65 år

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Mölndal säger ja till fria kollektivtrafikresor för personer över 65 år i Mölndal. I en motion lagd av Kommunpartiet i Mölndal (KiM) föreslås samma modell som Göteborg har infört. Den motionen kommer vi nu att säga ja till, säger Lennart Svensson (v).

Vi i Vänsterpartiet har ju drivit frågan om billigare kollektivtrafik för alla samt helt fritt för barn och ungdomar. Att vi i oppositionen kunnat enas om fria kollektivresor för pensionärer över 65 år är ett steg framåt, samtidigt som Kommunpartiet som är i allians med den borgerliga majoriteten lagt en motion i samma fråga.

– Vi ser detta som ett första steg mot en fri kollektivtrafik samt en miljösatsning. I valrörelsen föreslog vi fria kollektivtrafikresor för ungdomar något som vi kommer att återkomma till i framtida budgetförslag.

– Det känns bra att vi i oppositionen kan samla oss kring detta förslag. Vår målsättning är ju större, men det är ett steg i rätt riktning. I ett nästa steg måste vi diskutera möjligheten för denna målgrupp att även åka fritt till Göteborg, men det förutsätter att regionen och Västtrafik medger detta så dit är det ytterligare ett steg.

– Vi föreslog ju i valrörelsen att man skulle införa fria resor i kollektivtrafiken för ungdomar i årskurs 4-9, det förslaget har vi inte släppt. Men nu öppnades dörren åt rätt håll och kan vi då trycka in en kil i den så den står på glänt så får vi återkomma med ytterligare förslag i budgeten under våren.

– Det är självklart en viktig miljösatsning att påverka människor och ge dem större möjligheter att åka kollektivt. Det är väl alldeles uppenbart i dessa dagar då vi inte kan ta ett steg utan att läsa eller höra om det klimathot som finns, dessutom är infrastrukturen i Göteborgsregionen så hårt belastad att vi snart kommer att tvingas till betydligt större kostnader om vi inte lyckas att öka resandet med kollektivtrafiken.