V-Mölndal: Hur vill vi ha ett framtida Mölndals centrum?

I ett debattinlägg om det nya Mölndals centrum ställer sig Åke Nises, fullmäktigeledamot (v), frågan om det skall vara ett nytt ”Köpcentrum” som ska konkurrera med Frölunda Torg, Allum o.s.v. eller vill vi ha ett nytt Mölndals centrum för oss mölndalsbor? Han vill också halvera höjden på skyskrapan.

Inom en snar framtid kommer det slutliga förslaget till detaljplan att ställas ut. Då får allmänheten säga sitt innan det börjar rivas och byggas nytt. Att mycket av det gamla ska rivas är känt men vad vill vi ha istället?

Jag vill lyfta fram två exempel av många, säger Åke Nises (v)

– En fråga som vi diskuterat i vår partigrupp är om det skall vara ett nytt "Köpcentrum" som ska konkurrera med Frölunda Torg, Allum o.s.v. eller vill vi ha ett nytt Mölndals Centrum för oss mölndalsbor? Det är en ganska stor skillnad har det visat sig. När representanter för Sten & Ström visade och berättade för oss i fullmäktige om sina visioner talade man bl.a. om att "Befrämja kreativ shopping". Jag får gåshud av ett sådant uttryck. Han menar att dom vill tjäna mycket pengar på att folk "tokhandlar" tror jag.

– Om vi istället vill ha ett centrumhus som är till för oss mölndalsbor så är det inte bara ett bibliotek som är intressant. Ska vi trivas med det nya bygget – som kanske ser lite väl rymdbasaktigt ut – är det viktigt vad vi fyller det med. T.ex. teaterscener, gemensamma utrymmen där man bara kan sitta och "vara", mötesplatser för ungdomar mm. Det finns garanterat fler idéer.

Den andra konkreta frågan är den ganska väl omdiskuterade skyskrapan. Mitt förslag är att vi sågar den på mitten och sätter övre halvan jämte!

– Bakgrunden är att det är en idé av Gert Wingårdh. Han är en av Sveriges mest kända "höghusritare" och han har lyckats sälja in detta som att det behövs en skyskrapa för att "sätta Mölndal på kartan". Tillåt mig att vara skeptisk. Två argument som framförts för höghuset är att "då kan man se havet från Mölndal!", samt att det lockar kunder och turister till det nya Centrumhuset så att handeln ökar. När det gäller havsutsikten så får jag väl innerligt väl hoppas att det mer var ett dåligt skämt från den borgerliga kommunstyrelseledamoten. Det finns fin havsutsikt från Västerbergets utsiktsplatser några hundra meter från Bifrost. Det behövs inte en 120 meter "betongobelix" för det, bara en skogspromenad! Lockar en skyskrapa turister? Jag skulle gärna vilja se studie som visar Eurostinna tyskar på väg norrut i Sverige stannar till och gör av med pengar bara för att de ser ett höghus! Fram till dess; tillåt mig tvivla.

Enigheten i vårt parti är kanske inte total men det stora flertalet sågar tanken på skyskrapan. Mitt förslag är att vi sågar den på mitten och sätter övre halvan jämte! Vi får precis lika mycket bostadsyta men utan att skicka signaler om att i den här staden har vi lillebrorskomplex.

– Om detta och många fler detaljer har ni möjligheter att lämna synpunkter på. Gör gärna det, för det som vi i fullmäktige beslutar någon gång under 2008 kommer vi att få leva med många år framöver!

Åke Nises, fullmäktigledamot (v)