EU-parlamentariker manifesterade i plenum

”För demokratins skull kräver vi folkomröstning av denna omfattande maktöverföring från medlemsländerna till EU. Vänsterpartiet anser att fördraget bör förkastas, men vi är beredda att acceptera ett ja till grundlagen om detta är uppfattningen hos en majoritet av svenskarna.” säger Eva-Britt Svensson.

Jens Holm, Eva-Britt Svensson och många andra EU-parlamentariker demonstrerade på onsdagen för en folkomröstning om Lissabonfördraget, EU:s nya grundlag. Fördraget undertecknades av regeringscheferna den 13 december. Parlamentarikerna bar tröjor med texten "referendum", alltså folkomröstning på engelska . "För demokratins skull kräver vi folkomröstning av denna omfattande maktöverföring från medlemsländerna till EU. Vänsterpartiet anser att fördraget bör förkastas, men vi är beredda att acceptera ett ja till grundlagen om detta är uppfattningen hos en majoritet av svenskarna." säger Eva-Britt Svensson.

Nya EU-regler för partiklar i luften EU-parlamentet fastställde på tisdagen regler för luftkvalitet för EU. De nya reglerna anger maxhalter av mikropartiklar i luften. Partiklar misstänks stå bakom det ökande antalet fall av andningsbesvär som astma, bronkit och emfysem. Kommissionen hänvisar till forskning som visar att mikropartiklar i luften orsakade 350 000 för tidiga dödsfall i EU 2000. "Reglerna blev tyvärr svagare än jag hade hoppats på" säger Jens Holm. "Men detta är trots allt klart bättre än vad kommissionen föreslog från början. Farliga mikropartiklar i luften har hittills inte varit reglerade, därför var det viktigt att få igenom en lag som fastställer maximalt tillåtna halter."

EU sviker AfrikaLänder i östra och södra Afrika har hittills skrivit på delar av omfattande frihandelsavtal med EU – de så kallade Ekonomiska partnerskapsavtalen (EPA) mellan EU och Afrika, Västindien och Stilla Havsregionen (AVS-länderna). Dessa handelsavtal kritiseras skarpt av många fattiga länder samt solidaritetsorganisationer såsom Forum Syd och Oxfam. En högermajoritet i EU-parlamentet gav dock på onsdagen sitt stöd till avtalen. "Afrikanska småbönder, som ofta är kvinnor, ska tävla med subventionerat industrijordbruk i Europa. Vem som går segrande ur den konkurrensen är inte svårt att se." säger Jens Holm.

EU-parlamentet kräver upprättelse för Japans sexslavar

EU-parlamentet krävde på torsdagen att Japan ger full upprättelse för de hundratusentals så kallade sällskapsdamer som före och under andra världskriget tvingades till sexuella tjänster. "Alla dessa förnedrade kvinnor som har hållits i sexuellt slaveri väntar fortfarande på rättvisa och upprättelse. Att de inte fått fullständig upprättelse innebär också att de som begått dessa brott fått immunitet för sina gärningar." sa Eva-Britt Svensson under plenardebatten.

Jens Holm tar över 5 i 12 manifestationen nästa år

"Rasism grundas på iden att vissa människor är överlägsna andra. Detta är självklart en absurd idé. Rasismen får näring från sociala klyftor.Därför är det mycket olyckligt att arbetslöshet och fattigdom inte minskar i Europa. För att bekämpa rasism och främlingsfientlighet måste vi undermindera grunden för det." Det sa Jens Holm när han tog över värdskapet vid årets manifestation i EU-parlamentet.