Framgång för klimatet

På tisdagen röstade parlamentets utskott för utrikeshandel om betänkandet kring handel och klimatförändringar. Flera av de förslag som Jens Holm lyfte i yttrandet från miljöutskottet införlivades i texten. Holm är efter omröstningen nöjd; ”Ja, det här gick över förväntan. Utrikeshandelsutskottet är vanligtvis reaktionärt i de flesta frågor. Men allvaret i den globala situationen kring klimatförändringar har uppenbart gjort att utskottet är redo att anta flera progressiva förslag för att motverka växthuseffekten”.

Kvinnor våldtas, torteras, mördas, lemlästas och överges i öknen

EU-parlamentet kritiserade på torsdagen Mexiko och andra mellanamerikanska länder för de tusentals kvinnomord som sker ostraffat varje år. Bland annat krävde parlamentet att dessa länder följer FN:s rekommendationer för att hejda mordvågen. Enligt officiell mexikansk statistik mördades 1205 kvinnor bara under 2004. Morden präglas av avsky och kvinnohat. Kvinnor frihetsberövas, utsätts för sexuella övergrepp, torteras, mördas, lemlästas och överges i öknen, längs vägkanter, på marknader eller ödetomter. Parlamentets kritik borde varit hårdare, anser Eva-Britt Svensson: "Jag hade velat se skarpa påtryckningar mot de här länderna. EU skulle kunna hota med frysta handelsavtal för att förmå regeringar att sätta in större resurser för att hitta och döma förövarna. Dessa omfattande brutaliteter mot kvinnor har faktiskt pågått närmare tio år, och de ökar istället för att minska."

Framgång för klimatet

På tisdagen röstade parlamentets utskott för utrikeshandel om betänkandet kring handel och klimatförändringar. Flera av de förslag som Jens Holm lyfte i yttrandet från miljöutskottet införlivades i texten. Holm är efter omröstningen nöjd; "Ja, det här gick över förväntan. Utrikeshandelsutskottet är vanligtvis reaktionärt i de flesta frågor. Men allvaret i den globala situationen kring klimatförändringar har uppenbart gjort att utskottet är redo att anta flera progressiva förslag för att motverka växthuseffekten".

Kommissionen vill förbjuda djurförsök på stora apor

Under onsdagen träffade vänsterpartiets Jens Holm miljökommissionären Stavros Dimas i Bryssel. Under mötet pressade Holm kommissionären om vad som händer med frågan kring utfasning av användande av primater i experiment. Dimas meddelade att han kommer efterfråga ett förbud på de stora primaterna, såsom gorillor och orangutanger. Vad gäller utfasning av experiment på resten av de primater som utnyttjas var dock kommissionären inte lika tydlig.

EU-parlamentets miljöutskott vill skärpa åtgärder mot flyget

EU-parlamentets miljöutskott krävde den 2 oktober kraftiga skärpningar i kommissionens förslag för hur flyget ska tas med i handeln med utsläppsrätter för koldioxid. Bland annat kräver utskottet att 50 procent av utsläppsrätterna auktioneras ut, medan resten delas ut gratis till flygbolagen. Kommissionen vill ha auktionering på mindre än 10 % av utsläppsrätterna. "Dagens resultat är en klar förbättring av kommissions förslag även om jag helst sett att 100 procent av utsläppsrätterna auktioneras ut" säger Jens Holm. "Om man delar ut dem gratis så försvinner ju motiveringen för flyget att minska sina utsläpp."

För mer information, besök www.vguengl.org

För prenumeration/avanmälan av EU-brevet;

www.vansterpartiet.se/vp/13563,listserver.cs