Jan Jonsson(V-Mölndal): Bostadsrättsinnehavare – till varje pris

DEBATT: Köp din lägenhet, få högre boendekostnad och själv upprusta lägenheten – badrum, kök och stå för eventuella byte av spis och frys/kylskåp. Ja, det blir resultatet om man köper en av Akelius fastigheter i Mölndal och bli bostadsrättsinnehavare, säger Jan Jonsson (v).

Själv har jag en 3:a som i dag kostar 5 493 kronor per månad. Om jag skulle säga ja till att köpa lägenheten skulle jag betala 5 981 kronor – nettokostnad med avgift plus nettoränta, således en ökad boendekostnad på 488 kronor mer i månad.

Akelius tjänar mer om hyresgästen köper bostaden

När man läser Akelius tidning som kom i våras säger han: "Både nuvarande hyresgäster och Akelius gör bra vinster. Du som hyresgäst köper till 80 procent av marknadsvärdet på bostadsrätten. Akelius får bättre betalt vid försäljning till en bostadsrättförening än vid försäljning till en annan förvaltare". Klart och tydligt talar han om sitt uppsåt att sälja till hyresgästerna.

Om jag skulle köpa min lägenhet skulle jag få betala 732 210 kronor i insats, efter sista prutningen. Det kan verka tokigt med tanke på att jag har betalat hyran i 41 år och under de senaste åren har minimalt underhåll gjorts. Att få upprusta lägenheten tycks vara stört omöjligt i all synnerhet innevarande år på grund av den pågående försäljningen av fastigheten.

SBC agerar för att hyresgästen skall köpa

På senaste möte i september i år talade representanten för SBC (Sveriges BostadsrättsCentrum) lovande och kunde till och med påstå att vi kunde få en miljon vid en försäljning av bostaden. Det verkar som om hyresgästerna skall köpa och sälja sin bostad, som om detta var det viktigaste. Jag själv påpekade det orimliga i att köpa denna bostad och få en högre boendekostnad, vilket beror på att fastighetsägaren har underlåtet att hålla fastigheten i gott skick. Stora brister i stammar etc. etc. är orsaker till att bostadsrättföreningen måste avsätta betydande pengar för att reparera fastigheten, vilket gör att boendekostnaden stiger.

Visst finns det ett stort intresse för SBC att hyresgästerna köper sin lägenhet – de får en viss provision på varje lägenhet de kan avyttra. Därför understryks att lån är inga problem utan skall vara möjliga även för dom som har svårigheter. I området finns 119 lägenheter och 80 måste säga ja till bildandet av en bostadsrättförening.

Stigande ränta ökar boendekostnaden

När man går in i en sådan här affär som hyresgäst måste man ha i bakhuvudet vad händer om räntan förskjuts uppåt vilket den redan gjort med 0,25 procent. Riksbanken och olika förståsigpåare har redan varslat om ytterligare höjningar under slutet av oktober och in i början av nästa år.

Jag har använt mig av samma räknemodell som SBC presenterar till de boende.

Sammanställning av vilka effekter det skulle bli om räntan steg med en halv procent från dåvarande (september månad rörlig bruttoränta, sedan har reporäntan höjts med 0.25 procent) 4,5 procent till 5.5. Detta ökade på boendekostnaden med hela 427 kr mer per månad utöver de 488 kronorna jag skulle få vid ett övertagande. Totalt 915 kronor mer per månad och en boendekostnad på 6 408 kronor, vill man lägga till ytterligare en procent i högre ränta så är vi uppe i 6 835 kronor per månad. Det är inte utan man frågar sig, vem vill göra en sådan affär. Avgörandet kommer att ske vid möte 2 oktober.

Det finns bättre alternativ

Att äga sin bostad kostar på och många människor ser det som en bra investering, men i detta fallet som jag beskriver är det en dålig affär. Framförallt har fastighetens lägenheter stora brister – mögel och sättningsskador. Det finns bättre alternativ på marknaden om man vill bli bostadsrättinnehavare, än att gå in i denna affär, vilket jag uttryckte på mötet. Nej, låt fastighetsägaren rusta upp fastigheten, men det är detta som Akelius vill att de boende skall göra. Vi har en stor efterfrågan på hyreslägenheter och varje lägenhet som säljs kommer aldrig tillbaka. Vill man bo kvar som hyresgäst gäller samma villkor som tidigare, om det nu skulle bli bostadsrättföreningen som blir ny ägare, vilket inte är så självklart, för många är mycket kritiska på köpet. Dagens ungdom får betala dyrt för att överhuvud få en bostad.