V-Mölndal: Borgerlig majoritet – ingen minskning av antalet barn i barngrupperna

Den borgerliga majoriteten i Barn- och utbildningsnämnden bestämde att inte genomföra kommunfullmäktiges beslut om att minska antal barn i grupperna i förskolan senast 2007. Det betyder en sänkning av ambitionsnivån, säger Ana Maria Stuparich (v) ledamot i nämnden.

Den borgerliga majoriteten i Mölndal sänkte skatten med 20 öre för 2007 och fick 22 miljoner mindre i kommunkassan, vilket nu har resulterat i att den borgerlig majoritet kör över kommunfullmäktiges beslut om att minska barngrupperna. För det handlar om ekonomi och besparingar.

Ana MariaStuparich (v) har i en reservation protesterat mot beslutet.

Barnomsorgs- och utbildningsnämnden har på sitt nämndsammanträde den 5 september 2007 beslutat om budget 2008 och politiska mål för 2008-2010.

En av punkterna i de politiska målen blev ifrågasatt av oppositionen och man gick till votering. Den borgerliga majoriteten i nämnden bestämde att inte genomföra kommunfullmäktiges beslut om att minska antal barn i grupperna i förskolan senast 2007.

Vänsterpartiet, genom mig, reserverade sig mot beslutet därför att det betyder en förhalning av tidigare beslutade minskning av antalet barn i förskolegrupperna. Denna sänkning av ambitionsnivån vad det gäller förhållanden i det dagliga livet för våra minsta invånare kan inte den borliga majoriteten rättfärdiggöra med att inte finns pengar i kommunens kassa.

Ana Maria – Vi har en period av högkonjunktur och den borgerliga majoriteten använder den för att sänka den kommunala skatten med 20 öre. Detta betyder inte mycket för en vanlig inkomsttagare men det betyder ca 22 miljoner i kommunen som kunde användas för att genomföra utlovade reformer som till exempel att minska antalet barn i grupperna i förskolan.