Wiwi-Anne Johansson: Ett hån mot kvinnor och miljö

Nu slår regeringen undan benen för de 18 000 som var deltidsarbetslösa i augusti, de flesta kvinnor. För nu ska det bli slut på att kunna stämpla upp till heltid.

Som om de flesta kvinnor som jobbar deltid inom Handels, Kommunal och Handelstjänstemannaförbundet inte skulle vilja ha heltid. Men först stoppar regeringen lagen om rätt till heltid. Därefter bestraffas de som inte får heltid med att bli utstämplade. De flesta deltidsarbetande är lågavlönade och med tanke på de försämringar som regeringen redan genomfört i a-kassan kan det här bli sista spiken i att ha råd att vara med i a-kassan. Då finns inget skydd. Det är tyvärr bara mer av samma sak att vänta av alliansregeringen. När de blir arbetslösa på heltid väntar två nya karensdagar.

Men 700 miljoner kronor satsar regeringen på att jaga inbillade bidragsfuskare och utvidga hushållsnära tjänster så att de som har välbetalda jobb och får hemhjälp som löneförmån nu ska betalas av oss andra via skatten. Det är magstarkt!

Och bostadsbidragen för barnfamiljer ska utredas. Allt i syfte att göra det mer lönsamt att arbeta. Man bävar.

Klimatinvesteringsprogrammet i kommunerna skrotas

Regeringen har infört en miljard för klimatet som fördelas över en treårsperiod för att uppfylla sitt vallöfte om att införa en klimatmiljard. Vi blev förhoppningsfulla om att regeringen kanske menar allvar och satsar mer på klimatet. Men istället upptäckte vi att regeringen samtidigt skrotar en annan oerhört viktig klimatsatsning– nämligen klimatinvesteringsprogrammet som också har uppgått till drygt en miljard under en treårsperiod. Kommuner kommer nu inte längre få investeringsbidrag för att minska klimatutsläppen. Detta trots att det varit ett mycket kostnadseffektivt program. Vänsterpartiet har frågat miljöministern många gånger om den tänker lägga ned klimatinvesteringsprogrammet och då har Carlgren hävdat att det är en missuppfattning. Det var det inte och det är sorgligt.

Regeringen gör en minskning av pengarna till biologisk mångfald på nästan en halv miljard kronor. Som regeringen själv konstaterar kommer miljömålet för skog inte att nås – det naturliga vore då att höja medlen eller åtminstone ge biologisk mångfald samma antal pengar som tidigare medan man funderar på lösningar. Istället skär regeringen ned anslaget med ytterligare en halv miljard! Nu blir det riktigt omöjligt att nå målet.Man tager sig för pannan.