V-Partille: Låt flyktingar från Irak och Afghanistan stanna

Vänsterpartiets riksdagsledamot Kalle Larsson fick inte stöd i riksdagen för sitt initiativ att ändra lagen så att flyktingar från Irak och Afghanistan kan stanna. För att visa stöd för de flyktingar som riskerar att skickas tillbaka så deltar Kalle Larsson under 24 timmar i den hungerstrejk som Afghanska flyktingar återupptar på Sergels torg i Stockholm.

Flyggblad

Låt flyktingar från Irak och Afghanistan stanna

Migrationsverket och Migrationsöverdomstolen har under året fattat beslut om att sända tillbaka flyktingar till Irak och Afghanistan. Många människor har kritiserat besluten och i Stockholm har flyktingar hungerstrejkat i protest.

Vänsterpartiets uppfattning är att det redan med nu gällande utlänningslag inte bara är möjligt utan också relativ uppenbart att den situation som råder i såväl Afghanistan och Irak väl faller inom definition av väpnad konflikt i lagens mening. Därför borde det vara möjligt redan med nuvarande lagstiftning att ge personer från dessa länder permanenta uppehållstillstånd i Sverige.

–         Jag har avrått Afghanerna från att hungerstrejka eftersom de skadar sig själva, jag tycker inte att sådana aktioner ska styra svensk migrationspolitik. Men när de nu återupptar sin hungerstrejk så vill jag visa solidaritet, säger Kalle Larsson, riksdagsledamot (v).

Vi stödjer flyktingarnas kamp och Kalle Larssons initiativ.

–        Låt flyktingar från Irak och Afghanistan stanna

Vänsterpartiet Partille