Kalle Larsson: Kanarieöarna – Sveriges nya yttre gräns

Varje år försöker människor fly till Europa för att söka skydd undan förföljelse, fattigdom, eller för att söka sig ljusare framtidsutsikter. En del når fram bara för att sättas på vändande båt hem. Andra svälter ihjäl, drunknar, kvävs i låsta lastbilar och containrar. Ytterligare andra sprängs i bitar av landminor eller fryser ihjäl på sin flyktväg över karga bergskedjor. Hittills i år har cirka 3 600 båtflyktingar anlänt till spanska Kanarieöarna -som är EU:s och därmed Sveriges yttre gräns.

– Detta utspelar sig på samma öar som bland västerländska – inte minst svenskar – turister är kända som semesterparadis. Bara kilometer från de stränder där turister solbada interneras människor. Inte långt från de förvar där människor i praktiken fängslas för att de är födda på fel kontinent fylls restaurangerna av turister. Samtidigt som man hävdar att det inte finns plats för fler personer från Afrika på Kanarieöarna eller i Europa försöker man med reklamkampanjer få rika tyskar, amerikaner och svenskar att köpa något av de tusentals tomma husen på öarna, säger Kalle Larsson, vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson, nyss hemkommen från en resa på Sveriges yttre gräns. Vänsterpartiets delegation som deltog i resan, presenterade idag vid en presskonferens rapporten "Kanarieöarna- Sveriges nya yttre gräns" I rapporten kräver vi bla att:
– byggandet av Fästning Europa ska stoppas. Den svenska regeringen måste verka för att lagliga vägar för invandring öppnas till Europa.
– regeringen verkar för att Frontex avvecklas. EU:s gemensamma insatser inriktas mot att upprätthålla asylrätten inte till att hindra människor från att nå Europa genom att förlägga gränskontrollen utanför EU.
-inget svenskt deltagande i Rabit. Den svenska regeringen måste garantera att svensk polis, militär eller annan personal inte kommer att delta i snabbinsatsstyrkor för gränskontroll och därmed medverka till brott mot asylrätten.
– avskaffa visumtvånget som medel att stoppa asylsökande och slopa transportörsavtalet
– inför asylvisum. Beskickningar ska få möjlighet att utfärda visum till skyddsbehövande antingen när dessa befinner sig i hemlandet eller i tredje land. Detta ska endast utgöra ett komplement till det traditionella sättet att söka asyl.

Klicka här för att läsa hela rapporten