EU-brevet från Vänsterpartiet vecka 25

EU-parlamentet röstade på tisdagen med stor majoritet för ett förbud mot handel med hund- och kattpäls inom EU. Eva-Britt Svensson är ansvarig för parlamentets behandling av frågan, och hon fick massivt stöd för sin förbudslinje. ”Jag fick ett brett stöd av de andra ledamöterna och är mycket nöjd” säger Svensson. ”Jag hoppas nu att denna motbjudande hantering upphör, och vill gärna se dagens beslut som ett steg mot ytterligare begränsningar i all handel med skinn och päls.”

Respektera demokratin, Fredrik

Sveriges statsminister måste kräva ett uttryckligt svenskt undantag från EMU på toppmötet som börjar idag torsdag 21 juni. Det anser Jens Holm: "Det är en förutsättning för en fungerande demokrati att resultat i val och folkomröstningar respekteras, även av dem som inte gillar utfallet. Vänsterpartiet respekterar att svenskarna röstade för svenskt EU-medlemskap 1994. Vi förväntar oss att de andra partierna gör detsamma när det gäller EMU. Fredrik Reinfeldt har som statsminister högsta ansvaret för att den svenska demokratin får behålla hälsan. Det är nu hans uppgift att se till att medborgarnas röst respekteras även när det gäller folkomröstningen om EMU 2003. Därför måste han just idag på toppmötet föra fram kravet att ett svenskt undantag från EMU skrivs in i fördraget! I annat fall kan Sverige tvingas att anslutas till EMU fullt ut." Storbritannien och Danmark har redan idag uttryckliga undantag från EMU inskrivna i fördraget.

Klimatförändringarna är vår tids stora överlevnadsfråga

Det sa Jens Holm 14 juni under konferensen: "Klimatförändringarna och utvecklingsländerna – vem betalar priset?". "Tyvärr visar sig klimatförändringar redan idag runt om i världen som katastrofer: Ökenutbredning, sinande floder, skogsbränder och översvämningar" sa Jens Holm. "Dessa katastrofer drabbar förstås dem värst som inte har de ekonomiska eller tekniska möjligheterna att skydda sig. Länderna i Syd. Samtidigt vet vi att det är vi, länderna i Nord som har skapat problemen." Bland deltagarna fanns Erland Källen, Sveriges representant i IPCC, FN:s panel om klimatförändringar och Grace Akumu, generalsekreterare i Climate Network Africa.

Ingen vodkadefinition, tack

På tisdagen röstade EU-parlamentet om vilka spritdrycker som ska få kallas för vodka. Jens Holm anser inte att parlamentet ska syssla med sådana definitioner. "I Sverige har konsumtionen ökat med över 30 procent sedan vi blev medlemmar i EU och införselhindren för alkohol togs bort. En definition sanktionerad av EU kommer bara att ge en bild av vodka som något unikt och oproblematiskt. Det är det inte. Vodka är alkohol, och alkohol är farligt i för stora mängder. Ska det finnas en vodkadefinition kan väl industrin ta fram den själv. De kan sitta och ta fram hur många definitioner de vill – vi politiker ska syssla med annat."

För mer information, besök www.vguengl.org

För prenumeration/avanmälan av EU-brevet;

www.vansterpartiet.se/vp/13563,listserver.cs