Wiwi-Anne Johansson och Lars Ohly: Satsa en procent av BNP på klimatet

Alltför länge har världens länder vägrat inse allvaret i klimatfrågan. Nu måste vi politiker en gång för alla sluta snacka och börja agera. Därför har vänsterpartiet fastställt i vårt budgetförslag att Sverige bör satsa en procent av BNP på klimatåtgärder. Det vore den kraftfulla ambitionshöjning som klimatfrågan kräver, skriver Lars Ohly och Wiwi-Anne Johansson idag i GP.

Enligt förre världsbanksekonomen Nicholas Sterns utredning skulle det kosta en procent av årlig global BNP att stabilisera de klimatpåverkande utsläppen på en nivå som inte är alltför farlig. Vi anser att det är rimligt att ett rikt land som Sverige avsätter en procent av landets BNP som en slags klimatförsäkring för framtiden. För att närma oss detta mål presenterar vi i dag våra 100 förslag för miljön varav mer än hälften syftar till att minska de klimatpåverkande utsläppen.

Vi föreslår bland annat ett nytt nationellt klimatmål – att de svenska utsläppen av växthusgaser bör minska med minst 35 procent till år 2020. Utsläppen bedöms hittills ha minskat med cirka sju procent.

Läs hela debattartikeln i GP

Ladda ner broschyren "100 punkter för miljön"