Josefin Brink: Ännu hårdare tag mot arbetslösa

Idag debatterades arbetsmarknadspolitiken i riksdagen. Vänsterpartiet kritiserade regeringens förslag om kortare a-kasseperioder, hårdare krav på att flytta för att ta jobb och den så kallade jobb- och utvecklingsgarantin för långtidsarbetslösa.
– Om man ser arbetsmarknadspolitiken som vilande på två ben blir det väldigt tydligt att den borgerliga politiken haltar, sa Josefin Brink, riksdagsledamot (v).

– Listan på hårdare krav på de arbetslösa är både lång och konkret, medan innehållet i den aktiva arbetsmarknadspolitiken, allt det som ska ge arbetslösa bättre möjligheter att få jobb är nedbantat och väldigt vagt beskrivet, sa Josefin Brink i debatten. – Ersättningsperioden från a-kassan och aktivitetsstödet ska kortas och nivån på ersättningen ska sänkas. De arbetssökande ska från dag ett tvingas flytta till första bästa lediga jobb, om det så bara är ett vikariat eller en timanställning. Till den rädsla för att bli arbetslös som många redan känner, ska också läggas rädslan att det i sin tur kan innebära ett abrupt uppbrott från hela den tillvaro man byggt upp, sa Josefin Brink.
Josefin Brink var också mycket kritisk till att regeringen avskaffar lagen om allmän platsanmälan, som innebär att arbetsgivare måste anmäla lediga jobb till arbetsförmedlingen.
– Arbetsförmedlingen måste ha översikt över alla lediga jobb om de ska kunna göra ett effektivt arbete. Det är dessutom väl dokumenterat att när jobb tillsätts genom informella kontaktnät så ökar risken för diskriminering av invandrade, kvinnor och unga som ännu inte byggt upp några kontaktnät, sa Josefin Brink.
Arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin försökte sudda ut bilden av att regeringens arbetsmarknadspolitik bara består av piskor genom att visa upp en påse morötter i talarstolen. Josefin Brink undrade om ministern tänker åka runt i landet och mata de 890 000 personer som regeringen själv räknar med ska vara kvar i utanförskap år 2010 med sina morötter.
– Det är ju en väldigt stor grupp människor som efter fyra år av hårdare tag och sänkta ersättningar inte kommer att ha vunnit något på regeringens politik, men som kommer att ha betydligt svårare att klara sig ekonomiskt. Det är precis det som är det cyniska i regeringens politik: man vet att många kommer att vara arbetslösa också framöver, och att de kommer att drabbas väldigt hårt av krav- och piskpolitiken, sa Josefin Brink.