Vad som sades på presskonferenserna

(Ur V-Göteborgs hemsida) Socialdemokraternas och miljöpartiets presskonferens gick av stapeln vid Lunchtid. Göran Johansson (s) presenterade en ekonomisk kalkyl för det senaste decenniet där han menade att de positiva siffrorna nu ger utrymme för en skattesänkning på 25 öre. Ordet utrymme var ett återkommande inslag i både (s)/(mp):s och Vänsterpartiets presskonferens.

Medan Göran Johansson talade om att hålla löftet om skattesänkning från 1995, då man höjde skatten med en krona, och att det utrymmet finns nu undvek han frågor om vilka eventuella nedskärningar detta skulle innebära. Han började tala om klimathotet och västlänken medan Kia Andréasson (mp) talade om den sänkta avgiften för månadskort i lokaltrafiken. Då frågan om nedskärningar ställdes igen blev svaret något svävande att sådana inte var i sikte. Däremot påpekade både Göran och Kia att man mycket väl kan tänka sig att höja skatten igen om det skulle behövas. – Vi har lite olika synsätt [än vänsterpartiet]. Skatten är inte ett mål i sig, för oss två partier, sa Kia och fortsatte med att påpeka att det (s) och (mp) nu sysslade med, tillskillnad från Vänsterpartiet, var realpolitik. – När det finns utrymme skall man ge pengar tillbaka till Göteborgarna. Men Kia ansåg att vänsterpartiet "stulit" frågan om lokaltrafik och gjorde hårda, arga uttalanden om det. Göran lyckades också kalla vänsterpartiet för jätten Glufs Glufs, som bara vill ha mer.

Vänsterpartiets presskonferens började strax efter klockan två och inramades av en banderoll med texten "Höj Kvinnors Löner – Rättvisa kommer från vänster". Längst fram satt Marie Lindén, kommunalråd, Elise Norberg, distriktsordförande och Ana Rubin, fullmäktigeledamot. Också här presenterades siffror om det aktuella och historiska läget för kommuner och landsting, men där (s) och (mp) hade valt att bara visa siffror fram till 2006 presenterades här kalkyler ända fram till 2010. Siffror som ser mer oroande ut än de som presenterades av Göran och Kia. När Göran Johansson talar om utrymme för att sänka skatter ser vi istället utrymme att höja kvinnors låga löner och satsa mer pengar på barnomsorg och äldrevård. Säger Marie Lindén. – Välfärd går före skattesänkningar. När vi dagligdags bryter mot lagen för att vi inte har tillräckligt utbyggd barnomsorg då finns inget utrymme för skattesänkningar, fortsätter Marie. Att vänstern skulle ha stulit frågan om lokaltrafiken tycker Marie är ett konstigt uttalande av Miljöpartiets Kia Andreasson. – Ingen kan väl äga frågan om miljö och trafik? Vi har jobbat hårt för detta, fortsätter hon. -Vi har också drivit frågan om trängselavgifter, fortsätter Elise. Ana Rubin talade om de låga löner som många kvinnor i kommunen har. – många familjer har inte råd att åka på semester. Om vi höjer lågavlönade kvinnors löner med 500 kronor i månaden kan vi ge fler människor möjlighet till ett drägligt liv, sa hon och gav en släng åt den samlade journalistkåren när hon fortsatte med att påpeka att saker som de flesta på presskonferensen utan problem kan kosta på sig är saker många familjer bara drömmer om.

Att en skattesänkning inte kommer att leda till neddragningar avfärdas av Elise Norberg som tills nu suttit som ordförande i stadsdelsnämnden Lundby. – I många stadsdelsnämnder finns ett underskott och vi talar om åtgärdspaket som i realiteten oftast innebär nedskärningar eller större barngrupper i skolan, etc.

Alla tre konstaterar att det är tråkigt att man förlorar viktiga positioner i kommunens nämnder och bolag men menar ändå att det är värt det. – Vi sitter inte på ordförandeposter för vår egen skull säger både Elise och Marie. Vi måste kunna föra en politik som är den vi valdes för. Vi gick inte till val på att sänka skatterna utan på att öka välfärden.

Snart skall budgeten tas i kommunfullmäktige. Vänsterpartiet kommer att lägga fram en egen budget. Hur man sedan kommer att rösta i framtiden återstår att se. Göran Johanssons skämt om att man aldrig vet med vänsterpartiet och att de kanske kommer rösta med borgarna på ren princip avfärdas av Marie Lindén. – Deras politik är fortfarande närmast vår egen, men i sakfrågor kan man naturligtvis i nämnder och annat hitta blocköverskridande uppgörelser; fast bara om det gynnar vår politik.

Hur kommer då Vänsterpartiet i Göteborg att arbeta oppositionellt?  – Vi har kallat alla våra parlamentariker till ett möte på måndag. Då kommer vi att tala vidare om detta, säger Elise Norberg.