Konferens om klimatförändringarna

Den 14 juni anordnar Vänsterpartiet en konferens på parlamentet i Bryssel, i samarbete med vår partigrupp GUE/NGL. Temat är klimatförändringarnas effekter i utvecklingsländerna. Målet är att urskilja ekonomiska, sociala och miljömässiga hot, och att identifiera hur dessa hot kan mötas. Experter från både utvecklingsländer och industriländer kommer att delta.

Eva-Britt Svensson i Venezuela

Eva-Britt Svensson har besökt Caracas, Venezuela, under en vecka i april. Venezuela toppar statistiken vad gäller tonårsgraviditeter. Huvudsyftet med resan var att fokusera på reproduktiv hälsa och utvecklingen inom detta område. Svensson besökte regeringsrepresentanter, intresseorganisationer och svenska konsulatet. Under besöket deltog en representant för "Katoliker för ett fritt val", som bland annat arbetar för kvinnors rätt till abort och preventivmedel. Eva-Britt besökte också ett antal kliniker och mottagningar som jobbar med reproduktiv hälsa.

Konferens om klimatförändringarna

Toppmöte Ryssland-EU

Europaparlamentet antog på torsdagen en resolution om toppmötet mellan EU och Ryssland 18 maj. Parlamentet upprepar sitt stöd för Rysslands WTO-medlemskap. Man välkomnar initiativen från Ryssland att införa viseringsfria resor mellan EU och Ryssland, och önskar en fördjupad dialog mellan EU och Ryssland om energifrågor. Parlamentet betonar dock sin oro för Rysslands sätt att hantera fredliga demonstrationer i Moskva och Sankt Petersburg. Mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar får inte sättas ur spel. Tjetjenien nämns särskilt. Resolutionen understryker även vikten av ett nytt samarbetsavtal mellan EU och Ryssland.

För mer information, besök www.vguengl.org

För prenumeration/avanmälan av EU-brevet;

www.vansterpartiet.se/vp/13563,listserver.cs